Faceți căutări pe acest blog

luni, 14 octombrie 2013

Compot de gutui


Compotul de gutui este fără doar sau poate preferatul meu. Îl savurez an de an, încă din copilărie, cu exact aceeași plăcere. Bine, recunosc că plăcerea a crescut considerabil anul acesta pentru simplu fapt că l-am pregătit eu. I-am adăugat în plus niște condimente aparte, pentru a intensifica aroma tomnatică a gutuilor: anason, scorțișoară și, mai importat, am adăugat cojile și cotoarele gutuilor în compot pe tot timpul fierberii. Pe lângă faptul că acestea au intensificat aroma gutuilor, a și intensificat culoarea compotului. 




Ingrediente:
(pentru aproximativ trei litri de compot)
patru litri de apă
un kilogram de gutui (cu coajă și cotor)
500 g zahăr
unul-două bețe de scorțișoară (după gust)
două steluțe de anason
două batoane de vanilie

Spălăm bine gutuile pentru a îndepărta tot puful, după care le curățăm de coajă și le scoatem cotorul. Tăiem gutuile felii potrivite, pe lungime.
Într-o bucată de bumbac așezăm toate cojile și cotoarele gutuilor.


Punem apa într-o oală suficient de încăpătoare, adăugăm zahărul, condimentele, sacul cu cojile și cotoarele gutuilor și feliile de gutui.


Vreau să subliniez aici câteva aspecte importante. În primul rând, sacul cu cojile și cotoarele de gutui are rolul de a adăuga un plus de savoare și o culoare mai intensă compotului, de la auriu chiar și până la rubiniu. În al doilea rând, pe lângă sacul cu resturile de gutui, timpul de fierbere este decisiv în ceea ce privește culoarea compotului. Pe măsură ce timpul de fierbere crește, culoarea compotului devine mai roșiatică. În al treilea rând, în funcție de culoare pe care v-o doriți în final și de cât de moi doriți să devină gutuile în compot, trebuie să alegeți momentul în care adăugați feliile de gutui în sirop.
Spre exemplu, eu am pus toate ingredientele în oală în același timp și am lăsat compotul la fiert circa trei ore, obținând culoarea pe care o vedeți în prima imagine. Gutuile au fost destul de moi cât să se topească în gură, dar nu atât încât să se sfarme la cea mai ușoară atingere.
În speță, dacă aș vrea ca gutuile să rămână puțin mai tari, iar culoarea compotului și mai intensă decât atât, aș fierbe toate ingredientele (fără feliile de gutui) timp de trei ore, apoi aș adăuga feliile de gutui și aș mai lăsa compotul la fiert încă o oră - o oră și jumătate.
Rămâne să alegeți voi cum preferați compotul!


Turnăm compotul fierbinte în borcane sterilizate si sperăm să rămână neatins de poftă pe raftul din cămară măcar până la iarnă (lucru care la mine nu s-a întâmplat). De fapt, în acest moment scriu despre un vis dulce din care m-am trezit de câteva zile :P

Enjoy!

7 comentarii:

  1. Minunat compotul !!! Si eu am in plan sa fac saptamana aceasta ! ;)

    RăspundețiȘtergere
  2. Cat de parfumat e compotul! Parca-i si simt aromele imbietoare.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce culoare frumoasa! Prezentarea este de nota maxima, cat despre gust si arome nu pot spune decat ca-s de neegalat.

    RăspundețiȘtergere
  4. daca se fierbe asa mult nu isi pierde toate vitaminele,etc?

    RăspundețiȘtergere
  5. Daca se fierbe asa de mult se pierd toate vitaminele.etc...eu fierb compotul doar pina cind
    gutuile devin moi(nu ma refer la compotul pt iarna ci la cel ce il mincam acuma)

    RăspundețiȘtergere
  6. Cand vine vorba despre compot/dulceata conservat pentru iarna prin fierbere indelungata, nici nu se mai pune problema ca fructele sa isi pastreze vitaminele, clar!
    N-am mentionat nicaieri ca acesta este un compot cu vitamine :)

    RăspundețiȘtergere