Faceți căutări pe acest blog

duminică, 24 februarie 2013

Gogoși cu măr și scorțișoară



”- Unde-ai găsit, Diana, cufărul ăla vechi? Ți-am zis că în pod e plin de praf, nu te mai urca acolo că numai praf găsești! Doamne, tu copilă, ce vrei să faci cu prăfuitul ăla de cufăr? Ăla e cufărul lu' tată-to de când era domnișor!” :))
”-Râdeți voi cât vreți, cufărul ăla e vechi de patruzeci de ani și cât îl mai căram plin cu de toate!”
Iar eu ascultam tot ce se spunea și ștergeam cu cârpa de praf minunea din spatele podului... Știam că undeva în pod avea să fie cufărul ăsta... și undeva ochisem demult acel perete urât și dărăpănat în fața căruia tot demult îmi doream să așez o masă și să fotografiez ceva,
dar oare ce?
Am fost cu gândul la gogoși o săptămână întreagă. Parcă toată blogosfera a făcut gogoși săptămâna trecută! Eu m-am abținut pe moment, însă, cum toate zilele lucrătoare ale săptămânii reprezintă o perioadă de falsă pioșenie față de mâncărurile ușoare, cu minimul de calorii și răsfăț aproape zero, iată cum în week-end dăm iama în toată mâncarea pe care vreme de cinci zile o evităm și o tratăm cu nerecunoștință pentru ceea ce este! Că e plină de calorii! Că e prea dulce uneori! Că are gluten, și multe grăsimi! Că e prăjită și nu coaptă! Că nici nu-mi mai închid bine nasturii de la jeanșii preferați din cauza ei! Și o stigmatizez fără milă... și sâmbăta mă întorc la ea spășită, cu coada între picioare și ochi de cățeluș... și-mi cer iertare că am abandonat-o, și din nou devenim cele mai bune prietene! Până luni... când sentimentele de vină reapar și trecem la tehnici de evitare și mai dure!
Gogoșile și aluaturile dospite dulci în general sunt parte din categoria de mai sus! Nu le gătesc zilnic, însă am grijă ca atunci când o fac, să o fac bine, ca la carte! Și să le consumăm cu poftă și minimul de regret, așa cum merită cele mai pufoase gogoși:)

Ingrediente:
(pentru aproximativ 30 de gogoși)
500 g făină
10 g drojdie uscată (sau 20 g drojdie proaspătă)
o jumătate de linguriță de sare 
200 ml lapte călduț (nu fierbinte)
o lingură cu vârf de untură (dă gogoșilor o frăgezime maximă)
două ouă
două linguri de zahăr 
două lingurițe de coajă de lămâie sau portocală
esență de vanilie

          Eu am folosit mașina de pâine pentru etapa de frământare și dospire. Am pus în cuva mașinii ingredientele lichide: laptele, ouăle bătute, apoi am pus untura, coaja de lămâie, esența de vanilie și zahărul, urmând să adăugăm făina amestecată cu sarea și drojdia uscată. Setăm mașina de pâine pe programul de frământare și dospire și vreme de o oră și jumătate o lăsăm să muncească ea, vrednica de ea, în timp ce noi putem savura un cappuccino fierbinte!

          Dacă nu avem o mașină de pâine în dotare, începem prin amestecarea laptelui călduț cu drojdia uscată într-un bol încăpător pe care îl uităm într-un loc călduț timp de 15-20 minute, când drojdia se înfoaie și face bule. În alt bol batem ouăle cu o furculiță și apoi adăugăm untura, zahărul, esența de vanilie și coaja rasă de lâmâie, amestecând până la omogenizare. Cernem făina împreună cu sarea într-un al treilea bol, cel mai mare (pentru că aici urmează să rămână și să dospească aluatul), facem o gaură cu mâna în făină și adăugăm laptele cu drojdia. Amestecăm ușor cu o lingură, după care adăugăm și cealaltă compoziție, continuând să amestecăm până la formarea bilei de aluat, când răsturnăm aluatul pe o planșetă înfăinată și continuăm frământarea cu mâna. Frământăm cam 15 minute, până când, deși rămâne moale, aluatul nu se mai lipește de mâini. Punem aluatul frământat în bolul încăpător, îl acoperim cu un șervet de bucătărie și îl lăsăm să crească într-un loc călduț, ferit de curenți de aer, pentru o oră - o oră și jumătate. Își va dubla volumul.

          După perioada de dospire, turnăm aluatul pe o planșetă înfăinată și întindem o foaie de un centimetru grosime. Decupăm gogoșile cu o formă rotundă (aproximativ 8-9 cm în diametru) sau cu ”gura” unui pahar! Cu o formă mai mică (de exemplu puteți folosi un dop de sticlă metalic) decupăm un al doilea cerculeț în mijlocul cercului mare. 





Lăsăm gogoșile astfel formate să mai crească puțin pe planșeta înfăinată, cam 35-40 de minute la loc cald, după care le prăjim în baie de ulei. Verificăm dacă uleiul este încins cu vârful unei scobitori. Daca uleiul face bule în jurul scobitorii, putem pune și gogoșile. Eu am folosit o spatulă foarte subțire pentru a face transferul de pe planșetă în vasul cu ulei, și vă recomand să faceți la fel daca doriți să păstrați forma rotundă a gogoșilor. Fierbem gogoșile la foc mediu până la rumenire. Nu vă lăsați pradă tentației de a le prăji la foc mare, riscați să se innegrească într-o secundă și să rămână aluatul necopt în interior. Nu mă întrebați de unde știu!!! Scoatem gogoșile pe o tavă tapetată cu șervete de bucătărie, pentru a absorbi excesul de ulei.
Cât încă gogoșile sunt calde le îmnuiem în suc de mere proaspăt, după care le dăm printr-un amestec de zahăr tos și scorțișoară!




22 de comentarii:

  1. Draga mea , imi place de numa cufarul tau , dar si peretele ala "urat si darapanat " care da atat de bine in poze !!! Superb superb superb !!!! .... mai trebuie sa zic ceva si de gogosi ? :) mai bine fug repede de aici !!!! ;)
    O duminica superba !!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, draga mea!
      Te pup, o saptamana usoara!

      Ștergere
  2. De asta imi place mie de tine! Pentru ca esti una din putinele blogarite romance care cauta mereu cadre noi si interesante. Asta face ca preparatul sa fie cu adevarat valorificat intr-o ipostaza unica, doar a lui :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc pentru aprecieri, Monica! Si ma bucur ca te incanta munca mea!
      Pupici, o saptamana usoara!

      Ștergere
  3. Superba pprezentare , draga mea Diana!! Nu as putea sa spun mai mult! Si gogosile....mmmmm....ce pofta mi-ai facut!<3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumeeeeeesc, ma bucur ca iti place! Gogosile sunt punctul culminant, restul sunt nuante :P
      Pupici, o saptamana frumoasa!

      Ștergere
  4. Superb decor,iar gogosile,,,, imi lasa gura apa,mai ales ca sunt moarta dupa aluaturi,si eu pun untura la toate aluaturile,,,,,,puppp!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Untura da o pufosenie si o fragezime aparte aluaturilor dospite! Nu lipseste niciodata din ale mele!
      Pupici, o saptamana minunata!

      Ștergere
  5. Minunate gogosile tale! O duminica frumoasa sa ai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merci, Timea! O saptamana frumoasa si tie, pupici :*

      Ștergere
  6. Imi place tot:si fotografiile artistice si gogosile astea atat de autentice si....de casa!!!Salutari!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Claudia! Ma bucur sincer ca iti place!
      Pupici cu drag!

      Ștergere
  7. Arata grozav in poza si peretele si cufarul tau care pe dincolo,putin reconditionat, s-ar vinde foarte bine sa sti.
    Imi plac extrem de mult pozele,sunt superbe, nu ma pot opri din admirat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa vand cufarul tatei de domnisor??? :)) Nu cred ca ma lasa inima, mai poate scoate cateva cadre frumoase cred! Iti multumesc, ma bucur ca iti plac pozele!
      Pupici, o saptamana minunata!

      Ștergere
  8. Prezentarea este superba!!! Gogosile sunt bestiale!! Esti fantastca!! O seara placuta!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Adela! Ma bucur ca iti place!
      O saptamana minunata iti doresc!

      Ștergere
  9. Mi-ai inseninat ziua. Superba prezentare, si peretele ala urat si darapanat e minunat si face casa buna alaturi de cufarulul invechit si plin de amintiri. Gogosile, o minune dulce, ce sa mai zic...sectiune perfecta ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca iti place, Paula! Peretele ala m-a fascinat si pe mine... nu-ti spun de cand l-am ochit si mi-am dorit sa fotografiez ceva in fata lui :)
      Asa e, gogosile sunt cele mai cele!
      Te pup, o saptamana minunata!

      Ștergere
  10. Totul arata minunat, iar gogosile sunt senzationale.

    RăspundețiȘtergere
  11. Cat de pufoase sunt !!! :) Deosebite prezentarile :)

    RăspundețiȘtergere