Faceți căutări pe acest blog

joi, 28 februarie 2013

Cine este fără de păcat să arunce primul piatra!

Ca urmare a unei reclamații făcute la Blogger, cu privire la folosirea unor materiale protejate de drepturile de autor fără acordul proprietarului, fotografiile din cadrul acestei postări, utilizate în scopul susținerii argumentelor mele, au fost șterse! 


4:00 a.m. și nu puteam dormi încă! Gândul îmi era evident la întamplarea de aseara! Ah, dacă n-ați fost pe fază aseară pe Facebook, vă pun eu în temă! S-a întâmplat că o draguță de bloggeriță, despre care am susținut mereu, atat in mod public, cat si in conversatii private întreținute chiar cu dumneaei, că ar fi una dintre cele mai bune bloggerite romance, a potrivit niste imagini prin care și-a exprimat frustrarea deja evidentă că cineva o copiaza, a se subînțelege subsemnata! 17 colage, dupa care a sters un colaj si au ramas 16, alături de niște cuvinte urâte și jignitoare la adresa mea! Albumul era pe pagina ei de Facebook, in care mi-a pus etichetă! Evident că am acceptat etichetarea, pentru ca nu am nimic de ascuns si dacă dumneaei îsi dorește să împărtășeasca cu restul lumii frustrarea și supărarea, e liberă să o facă! În momentul în care o prietenă mi-a susținut poziția prin dovezi pertinente, știți ce a făcut? Nu a blocat-o, cum inițial credeam, ci mi-a șters eticheta din album, astfel că doar prietenii ei și cei comuni puteau vedea albumul. Interesant, nu? Apoi a șters albumul cu totul, că și-a atins scopul și a dat de pământ cu bloggerița furăcioasă (din nou să înțelegem că este vorba despre mine)!
Mă acuza într-un mod extrem de urât că îi copiez ideile cu nerușinare, că am făcut o obsesie pentru blogul, postarile și fotograiile ei! Dar obsesia este a ei! Cine stă să analizeze în detaliu sute de fotografii?! Pe blogul meu sunt aproape 400 de postari, ori trei fotografii în medie pe fiecare postare, înseamnă aproximativ 1200 fotografii, din care ea a gasit 16-17 asemănări (rețete diferite, cadru diferit, elemente diferite) asta înseamnă 1% similitudini. M-a acuzat chiar că am fotografiat un buchet de flori, la fel ca și dumneaei (dânsa fotografiase miniroze roz pe fundal negru, iar eu frezii si lalele cu un background de lemn) și că am postat florile la finalul unei postări, la fel ca și dumneaei!


E ridicol, absurd! Nu faptul că a realizat colajele exprimându-și astfel frustrarea, ci faptul că se simte ea frustrată și copiată - asta e ridicol și strigător la cer! Măcar dacă ea ar da naștere ideilor cadrelor fotografiilor ei, și nu s-ar inspira la randu-i de pe alte bloguri de același fel!
Puteam să închei aseară povestea asta, în momentul în care i-am restrictionat accesul pe pagina mea de Facebook, însă de dimineață m-am trezit cu sprijinul unor nume mari din blogosfera românească, cu mesaje de la cititori în care mi se demonstra, cu exemple, că domnișoara este absurdă, exagerată, nedreaptă etc! Și mi s-au oferit exemple de fotografii din care ea s-a ”inspirat”. Așa că am ales să îi răsplătesc surpriza folosind aceeași monedă. Încep cu blogul meu, cel copiator de idei! Hai să jucăm jocul ei: ”Care pe care?”!
În decembrie 2011, la cinci zile după ce eu am postat rețeta de macarons, a făcut și ea macarons! Nu s-a mulțumit să scrie, la fel ca și mine, că nu înțelege de ce lumea se plânge că sunt un desert dificil de realizat pentru că ei i-au ”ieșit” din prima! În plus, are aproximativ același cadru ca și mine: o cutie pătrată cu buline - că așa se depozitează macarons! 


În martie 2012 am postat o fotografie în care apare un buștean! Prin iulie a postat și ea un cadru cu un buștean - că de, la asta te gandești când vezi un buștean în grădină, cum să pui o farfurie pe el!


În iunie 2012 am postat o rețetă cu ploaie de parmezan! Ea vine cu același tip de fotografie în februarie 2013 și mai și susține că eu am copiat-o, postând în exact aceeași zi o rețetă cu tagliatelle și ploaie de parmezan! Care pe care?

În ianuarie 2013 am postat o fotografie în care apare ca și element o lumânare aprinsă! În februarie apare și ea cu același element: lumânarea aprinsă! Și cacaoa împrăștiată peste tot în cadru e o coincidență, nu?


În ianuarie 2013 am postat o fotografie în care am folosit pe fundal legume agățate de un panou! În februarie a apărut și ea cu o poză cu legume suspendate de o ladă pe fundal! Din nou, care pe care?


M-a acuzat că i-aș fi copiat ideea de fotografie pentru lemon curd! Aveți mai jos ambele noastre cadre și o fotografie aleasă aleatoriu dintr-o scurtă căutare Google.


M-a acuzat că acest cadru este la fel (datorită apariției spicelor de grâu). Spuneți-mi dacă primele două sau ultimele două fotografii seamănă mai mult (eu văd asa: fundal lemn - primele două, spice de grâu - toate trei, batoane de cereale - toate trei).


M-a acuzat că în fotografia de mai jos am așezat răzătoarea de brânză în fundal copiind-o pe ea, dar ia uitați-va la cea de-a treia fotografie care îmi aparține, cu aceeasi răzătoare în fundal, făcută cu luni bune înainte de postarea ei - prin mai 2012 chiar!

Dar haideți să vedeți și cum se inspiră ea!
(Prima fotografie este preluată de pe blogul unui fotograf italian, care, întâmplător, locuiește în același oraș cu domnișoara Ciolacu - aruncați aici o privire pentru a vedea și mai multe cadre asemănătoare: http://www.foodografia.com/2012/01/roccoco.html)
(Fotografie preluată de pe același blog italian precizat mai sus.)


(dau link spre postarea asta, mi s-a părut tare interesant să văd câte cadre a copiat domnișoara Ciolacu: http://www.passionateaboutbaking.com/2011/12/baking-eggless-rich-bittersweet-chocolate-orange-strawberry-tart-with-digestive-biscuits.html)


Cu siguranță voi mai găsi similitudini, coincidențe sau cum vreți voi să le numiți, însă nu am făcut o obsesie din a-i urmări postările și din a-i analiza modul de lucru! Faceți un exercițiu si căutați rețete similare pe oricare două bloguri culinare (românești sau nu)! Veți fi uimiți să vedeți cadre, elemente, tacâmuri, rețete similare sau identice! Dar absolut nimeni nu a luat pe nimeni de păr, cum domnișoara Ciolacu a făcut nu doar cu mine!
Dumneaei susține că mi-a explicat în mesaje private că se simte copiată, însă nu a spus faptul că eu am inițiat conversația în care o întrebam dacă are o problemă cu mine (pe fondul comportamentului ei respingator din ultima perioadă). Penrtru că, dumneaei, vreme de un an a povestit cu mine... un an în care a gândit tot ce a expus aseară, dar a preferat să tacă și să-mi cânte în strună, cu like-uri și comentarii la postări/fotografii. Să se numească asta ipocrizie? Sau simplu, răbdare, cum dumneaei susține?
 Mă voi opri aici! Am vrut însă să îi demonstrez cât de ușor se pot face acuze întemeiate sau nu, dar într-un mod elegant, fără jigniri! 
Iar în final nu pot decât să îi spun pe limba dumneaei (pentru că știu că va citi această postare cuvânt cu cuvânt și o va analiza în detaliu, râzând mai apoi): ”Ți-ai dat cu firma în cap bini di tăt, stimată domnișoară!” 




26 de comentarii:

  1. Foarte ciudat, mai ales ca domnisoara Ciolacu fura si retete, nu numai cadre. Desigur, in ultimul timp a incercat sa mai stearga urmele (caci, nu-i asa, hotul neprins negustor cinstit), insa din nefericire pentru dumneaei a lasat urme in online. Va rog sa faceti diferenta intre tarta cu mere cu care a participat la concursul Laurei Adamache http://www.lauraadamache.ro/castiga-un-set-de-cutite-ceramice-elvetiene (pe blogul ei nu se mai gasesc cadrele copiate, poate s-au sesizat si altii si a sters intre timp) si reteta originala a lui Mowielicious http://www.mowielicious.com/home/2010/12/apple-strudel-meringue-tarts-for-designsponge.html. Nu m-ar mira sa stearga cu totul postarea sau sa crediteze autorul pe ultima suta.
    Sau, biscuitii glasati pentru Halloween, copiati de la Annie's Eats http://www.annies-eats.com/2010/10/26/halloween-sugar-cookies-2/ versus http://www.justlovecookin.com/2011/10/biscuiti-glasati-pentru-halloween.html
    Exemple sunt foarte multe, prea multe pentru a le insirui pe toate aici, pentru ca se "inspira" des de la altii. Pana la urma asta nu-i o problema, ci atitudinea dumneaei. Pacat, mare pacat, caci talent are; poate in timp va invata si modestia.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mi se pare absurd si tot circul asta. E clar ca amandoua sunteti foarte bune si talentate, amandoua aveti poze superbe. Si la fel de clar e ca fiecare blogger se inspira de undeva. Si atunci nu vad unde e problema ?!

    RăspundețiȘtergere
  3. chiar nu va dati seama niciuna ca sunteti mai mult decat ridicole? uneori blogurile astea culinare romanesti ajung un fel de circ in piata, duceti grav lipsa de inspiratie cu toatele si aveti niste orgolii penibile. in loc sa stati in banca voastra si sa va puneti mintile la contributie, voi va scuipati unele pe altele. mai luati o gura de apa rece, fetelor.

    RăspundețiȘtergere
  4. Aveam alta parere despre dumneaei daca e sa spunem asa o asemanare e si la reteta cu care a participat Miha la Chef danone,cu cea a Andreia s cinesfood chescakee de ciocolata ,asta inseamna ca a copiato,urat urat din partea ei.o zi buna

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Esti foarte departe de adevar cu acest comentariu, nu ai curajul sa te identifici, lasi anonimatul si stropitul cu vorbe goale sa-si fac treaba si nu are legatura cu problema Dianei. Avand insa in vedere cum scrii de corect, slabe sperante la o atitudine corecta.

      Ștergere
  5. Stiu de ceva tip ca Ana Maria acuza de "plagiat" multe bloguri culinare, insa fara a da nici un nume. Cred ca daca tot vroia sa expuna aceste "copii", era mult mai decent sa le faca publice odata cu postarea de pe blog, nu sa filozofeze la modul general. Sunt multe cadre asemanatoare pe net, unele care chiar se inspira din altele, insa n-am mai vazut pe nimeni sa acuze pe cineva ca ideea ii apartine. Mie mi se pare de prost gust ca tu sa copiezi clar idei de retete/decor/cadre si apoi sa incepi sa dai lectii despre originalitate. Acum va las si eu un exemplu de "asemanare" culeasa de pe blogul Anei:
    reteta din 2010: http://www.sprinklebakes.com/2010/09/happy-birthday-sprinkle-bakes-and.html
    reteta din 2011: http://www.justlovecookin.com/2011/10/tort-de-ciocolata-cu-swiss-meringue-buttercream-si-happy-b-day-to-me.html
    Mi-ar placea sa aflu cum ar explica aceste "coincidente".

    Anca,

    Eu nu vad nimic ridicol sau penibil in postarea aceasta a Dianei. Atunci cand cineva te acuza, mi se pare normal sa ai un drept la replica. Si mi se pare si mai normal sa poti face asta pe blogul tau, dand exemple documentate.
    De ce sa inghiti niste acuze nefondate?
    Sunt curioasa daca i-ai scrie si Anei un astfel de comentariu la postarea in care acuza alti bloggeri si daca ea ar aproba comentariul sau daca si-ar schimba atitudinea.

    Andreea

    RăspundețiȘtergere
  6. Daca tot au inceput sa iasa la iveala "coincidentele" de pe blogul domnisoarei Ciolacu, va arat si eu una.
    Reteta postata in septembrie 2011 http://pickyin.blogspot.ro/2011/09/lemon-layer-cake.html, iar reteta ei din octombrie 2011: http://www.justlovecookin.com/2011/10/lemon-curd-cake-and-just-love-cookins-1-st-blogiversary.html.
    Nu doar decorul si pozele sunt asemanatoare, dar si reteta este aceeasi, cu ingredientele scrise exact in aceeasi ordine. Mentionez ca nu exista nici o precizare in reteta ca ar fi preluata de undeva.

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu nu stiu cine isi imagina ca Ana Maria Ciolacu este o tipa deosebit de originala. Probabil ca exista cativa care cred asta. Eu insa nu.
    In ceea ce priveste retetele preluate de pe alte bloguri (indeosebi straine), blogurile culinare din RO sunt pline de ele. Stiu un anume blog (de top! - sîc! :D) care nu are specificat la nicio reteteta de unde este luata/inspirata (sau cel putin nu am vazut eu, dar ma indoiesc ca mi-a scapat daca era mentionat asta la cateva zeci de retete!). Nici la just love cooking nu am vazut precizata vreo sursa vreodata. Asa ca, ce pretentii sa mai avem?

    Diana, pacat ca s-a ajuns aici :(

    RăspundețiȘtergere
  8. Andreea, Ioana, ati reusit sa puneti punctul pe I. iata ca nimeni nu e perfect, nici macar donsoara cu pricina.

    RăspundețiȘtergere
  9. Sunteti deosebite,eu va urmaresc si va plac pe amandoua.:)

    Peace!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi dau seama ca ai trecut printr-o situatie extrem de neplacuta si imi pare rau pentru asta. Acestea sunt situatii care, prin atitudinile si cuvintele implicate, ii afecteaza pe toti cei care iau parte, voluntar sau involuntar la ele. Dar daca ieri eram extrem de dezamagita de ce am vazut, azi sunt linistita stiind ca lucrurile se cern singure. M-am bucurat sa vad ca blogarii romani cu caracter au ramas de partea bunului simt, discret, fara nevoie de scandal. E lucru mare sa raspunzi civilizat cuiva care te ataca intr-un mod foarte agresiv. Si e mai mult decat de apreciat! :) (Keep up the good work!)

      Ștergere
  10. eu am picat ca musca-n lapte ..nu am mai avut timp de net in ultima vreme, m-am pus acum la curent cu problema si imi pare rau ca si in mediul culinar se ajunge la asemenea rautati! eu una, recunosc deschis ca nu sunt atat de inspirata, si de aceea am zeci de reviste si carti de bucate pe care le rasfoiesc, ma inspir din retete si imagini.
    Imi pare rau, Diana ca ai trait o asemenea dezamagire!

    RăspundețiȘtergere
  11. Imi pare rau de situatia creata si de limbajul folosit de cei care au comentat pe FB sau aici. Mie imi place o imagine frumoasa la un preparat si-l admir ca atare. Atata timp cat fotografiile nu sunt furate, reteta preluata fara a mentiona sursa, este creatia autoarei este o falsa problema si un limbaj agresiv nu rezolva nimic. Sunt probleme mult mai grave, cand intreaga munca este preluata fara pomenirea originalului si cred ca nu este cazul aici. Cei care au semnat anonim aici sau aiurea si nu au avut curajul sa-si asume curajul propriilor cuvinte mai bine taceau! Eu iti dau un sfat, necerut ce-i drept, dar varsta si experienta imi da acest atu, sa treci cu apeste acest tensiuni, sa exemplifici la fel sau poate chiar mai frumos preparatele si sa ignori ofensele si invidiile pentru ca nu le poti opri. Eu iti urez succes!

    RăspundețiȘtergere
  12. Dupa cum ti-am mai spus, fruntea sus! Am vazut si eu pe cine copiaza domnisoara! Si-a dat cu firma in cap, exact cum ai zis si tu, "bini di tăt!" Te pup cu drag :*

    RăspundețiȘtergere
  13. Eu zic ca trebuie sa te mandresti daca cineva iti copiaza opera ....parerea mea....si eu am copiat pana in ultim detaliu retete chiar si poze de la bucatari renumiti ,dar am primit felicitari ...nu i-a deranjat cu nimic acest lucru-dimpotriva.....nu cred ca este cazul sa va suparati daca cineva va copiaza....la mine pe perete aveti un exemplu de acest gen...uitati-va la poza carpaccio de ciuperci sa vedeti ca insusi cel de la care ,, am copiat ,, m-a felicitat....

    RăspundețiȘtergere
  14. Mai fetelor,eu va urmaresc si va admir pe amandoua si zic ca e mai bine sa incheiati toata povestea asta,ca pana la urma toate culinaritele din Romania se inspira pe capete,chiar cuvant cu cuvant.Stau in Italia de 10 ani si stiu bine toate blogurile de aici ca si pe cele de acasa si le urmaresc chiar si pe cele de peste ocean, atat cat imi permite timpul,fiindca am 2 copii mici,dar imi place sa gatesc incat imi fac timp sa caut retete bune pe net,deseori noaptea.Toate romancele au o gramada de retete fara surse.Am dat click pe retete dulci la Laura Adamache si mi-au aparut in fata ochilor o multime de retete incercate de mine de pe bloguri italiane.Si pe blogul ei chiar nu am vazut in viata mea un link de sursa.De pe joyofbaking.com se fura cu carul.Uite si tu cate am gasit numai din amintiri cu o banala cautare pe google de 2 minute.Incercati de curiozitate si o sa va convingeti.Eu intre doi pampersi si-o farfurie de paste mi-am facut timp sa scriu asta,pentru ca ma intristeaza sa vad ura acolo unde trebuie de fapt sa fie intelegere si voie buna.Sunteti voi oare fara de pacat?
    Pace!
    http://bricioleincucina.com/2013/01/21/krapfen-con-crema-pasticcera-al-mandarino-2/
    http://www.lauraadamache.ro/2009/01/krapfen.html

    http://www.joyofbaking.com/RedVelvetCake.html
    http://www.edithskitchen.ro/2010/12/tort-red-velvet.html

    http://www.trattoriadamartina.com/2011/05/treccia-russameravigliosa.html
    http://www.lauraadamache.ro/2008/03/treccia-russa-cozonac-pufos.html

    sugarandspice-celeste.blogspot.it/2012/01/homemade-twix-bars-yes-please.html http://www.teoskitchen.ro/2012/09/batoane-twix-homemade.html

    http://www.foodloop.it/dolci/ciambelline/
    www.lauraadamache.ro/2011/03/biscuiti-de-post-cu-vin-si-anason.html

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Iulia, daca te uiti mai bine, o sa vezi la sfarsitul retetei tortului red velvet de la mine de pe blog ca este mentionata sursa. Cred ca am zeci de retete in care este mentionata sursa, acolo unde reteta este preluata intocmai. Poate ar fi bine sa te uiti cu atentie inainte sa acuzi ;)

      Ștergere
  15. Diana, ai pus punctul pe i. Cu totii ne inspiram de undeva, mai mult sau mai putin. Unii recunoasteam altii nu. Insa una este sa copiezi un cadru cu totul si alta este sa iei ideea generala. Exista o limita ce trebue pastrata zic eu.

    RăspundețiȘtergere
  16. E pacat ca s-a ajuns in situatia asta. Eu cred ca ar trebui sa fii mandru cand ajungi sa inspiri pe cineva, inseamna ca esti pretuit, esti un exemplu de urmat. Nu inteleg de ce unii nu-si dau seama de lucrul asta... In plus nu cred ca exista blogger fara de cusur, :)

    RăspundețiȘtergere
  17. Dragele mele, eu cred ca ar trebui putin clarificata notiunea de material protejat de drepturile de autor. Pentru ca s-au dat linkuri catre bloguri din strainatate, va pot spune ca legea americana (dar si jurisprudenta instantelor) precieaza clar ca lista de ingrediente dintr-o reteta (din online sau carti de bucate) face parte din domeniul public si nu poate face obiectul drepturilor de autor. In ce priveste descrierea modalitatii de preparare, nu se considera furt daca cel ce o preia descrie procesul de pregatire in cuvintele lui. Cu alte cuvinte, este perfect legitim sa iei ingredientele unei retete de pe net si sa le folosesti in postarea ta, fara a credita sursa de unde ai preluat, daca descrierea retetei se face in cuvintele tale. Mai mult, daca schimbi substantial reteta si adaugi/scoti/inlocuiesti minim 3 ingrediente, se considera ca reteta este a ta. Nici Laura, nici Edith, nici Teo nu pot fi acuzate de nimic, chiar daca nu citeaza sursele, pentru ca nu au facut ceva ilegal sau condamnabil: pozele lor sunt originale, explicatiile si pasii la fel.
    Nu acelasi lucru il poti spune despre un blogger care copiaza cuvant cu cuvant, idee cu idee o reteta sau un proiect sau care, atentie, preia cu copy paste o poza de pe un alt site si o foloseste pe site-ul propriu cu citarea sursei, insa fara consultarea autorului (cum am vazut ca se procedeaza la noi din pacate); daca se doreste preluarea unei poze de pe un site ce nu-ti apartine, fie trebuie folosit un thumbnail, fie intrebat autorul.
    Sunt insa situatii in care sunt preluate ingredientele unei retete, descrierea este personala iar fotografiile sunt copiate la detaliu (cum am vazut in cateva din link-urile de mai sus). Acestea sunt situatii delicate, in care este dificil de dovedit furtul intelectual in sensul legii, insa in care cei ce fac asta, ca sa-l parafrazez pe David Leite: "are riding on the creative shoulders of that author."
    Sincer, mi se pare exagerat sa cautam originalitatea suprema la bloggerii pe care-i citim zi de zi: sunt oameni normali ca oricare dintre noi, majoritatea covarsitoare nu au studii de specialitate si, sa fim sinceri, ce ar putea ei inventa ce nu s-a facut deja undeva in lumea asta larga? Hai cateva retete, in niciun caz sute! Pe de alta parte, daca tu, ca blogger, atunci cand preiei o reteta nu reusesti sa o transformi in ceva personal si copiezi reteta/proiectul si/sau fotografiile altui autor (decor, styling, punct de statie - atentie! nu ma refer la asemanari generice, ci la cadre identice!), atunci dai dovada de lipsa de fair play si valoare.
    Mi s-a intamplat de nenumarate ori sa iau retete de la altii si sa vad cum altii iau retete de la mine, cu sau fara sa dea credit: si asta este foarte ok, atata timp cat exista o amprenta personala. Eu una imi pierd in mod frecvent sursele: vad zeci de retete pe net, imi notez idei pe biletele, iar apoi nu mai gasesc linkul! Insa cuvintele, pozele, ideile sunt ale mele, si asta-i cel mai important. Zic sa ne ferim de extreme, sa nu facem altora ce ne fac altii si sa incercam sa ne pastram in niste limite ale decentei si bunului simt.
    Mult succes tuturor, ca-i loc pentru toti sub soare :)

    RăspundețiȘtergere
  18. Your means of explaining everything in this article is
    actually nice, every one be capable of effortlessly
    know it, Thanks a lot.

    Visit my web site - dieta dukan

    RăspundețiȘtergere
  19. Hello! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
    There's a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Cheers

    Look into my web-site ... dieta daneza originala

    RăspundețiȘtergere
  20. Hi Dear, are you in fact visiting this web page daily, if so then you
    will definitely get good knowledge.

    Here is my web-site: dieta daneza

    RăspundețiȘtergere
  21. Thanks to my father who shared with me on the topic of this website, this weblog
    is really amazing.

    My blog; dieta daneza pareri

    RăspundețiȘtergere
  22. That is very attention-grabbing, You are an excessively
    professional blogger. I've joined your feed and stay up for in the hunt for more of your excellent post. Also, I've shared your site in my
    social networks

    Look into my page: rochii

    RăspundețiȘtergere
  23. Hello! I just want to give you a huge thumbs up for the great info you have here on this post.
    I am coming back to your site for more soon.

    Here is my page: dieta daneza pareri

    RăspundețiȘtergere