Faceți căutări pe acest blog

joi, 31 ianuarie 2013

Macarons


Mi s-a întâmplat o chestie nasoală pe care nici nu-mi vine să o povestesc! Dar cum eu sunt un om sincer, şi cum vreau să încurajez pe toată lumea să gătească orice acasă, chiar şi macarons, pregătiţi-vă să citiţi povestea mea!
În urmă cu un an vă povesteam despre prima mea încercare de a face macarons! Şi mă umflasem în pene cât puteam de tare spunând că mi-au ieşit din prima! Că deşi citisem că multă lume era speriată ca de moarte de macarons, nu înţelegeam de ce pentru că mie chiar îmi ieşiseră fără să depun minimul de efort! Şi mă apuc eu într-o zi, veselă şi încântată nevoie mare, să fac o tavă-două de macarons, de poftă nu de alta! Şi ce să vezi? Mi-au ieşit nişte pogăci pe cât de urâte, pe atât de delicioase însă... Nu tu picioruş, nu tu consistenţă marshmallowy, nu tu crustă... Nimic!!! Nu macarons! Şi iar am luat-o de la capăt cu citit reţete şi vizualizat videoclipuri pe youtube... 
A început să mă obsedeze ideea de macarons atât de tare încât în ultimele două zile doar asta am făcut: macarons! Trei porţii a câte două tăvi, deci unu, doi, trei... vreo suta de bucăţi :) Cine vă imaginaţi că a mâncat macarons în neştire? 
(nici nu am avut curajul să mă pun pe cântar de duminică, mi-e frică să nu leşin)


De la prima şi până la ultima tavă am mai învăţat câte ceva şi am ajuns în final să obţin cei mai buni şi cei mai frumoşi macarons, exact aşa cum ar trebui să fie!
Cum ar trebui să fie? 
Păi cam aşa:
în primul rând trebuie să aibă un înveliş crocant - crusta;
în al doilea rând, interiorul trebuie să fie gumat, marshmallowy;
♥ şi în ultimul, dar nu cel din urmă rând, picioruşul macaron-ului - un element mult râvnit şi reprezentativ pentru macarons!

(după modelul de aici)

Ingrediente:
(circa 20 macarons dubli)
două albuşuri - aproximativ 70g
un sfert de linguriţă de sare
50g zahăr tos
75 g făină de migdale
115g zahăr pudră (din comerţ pentru că acela conţine amidon)
colorant alimentar - opţional
esenţe (vanilie, rom, cafea, caramel, mentă etc)

Începem prin a obţine făina de migdale, pe care sunt convinsă că nu o veţi găsi în România! Dar nu e deloc o problemă, pentru că, har Domnului, mai nou găsim fulgi de migdale cam pretutindeni. Aşadar, măcinăm fulgii de migdale cu râşniţa de cafea până când obţinem o pudră fină.
Amestecăm zahărul pudră cu făina de migdale şi procesăm amestecul la robotul de bucătărie până când se omogenizează. Acum începe cea mai enervantă parte din prepararea macarons-ilor: cernutul! Cernem amestecul de făină de migdale şi zahăr cu o sită fină. Folosim o lingură pentru a freca făina şi zahărul de marginea sitei, astfel procesul devenind mai scurt! Nu am cernut amestecul de trei ori, mi se pare o prostie. Prin aceeaşi sită trece, nu văd diferenţa dintre a trece o dată sau de trei ori!
Apoi, trecem la bezea.
Eu am lăsat ouăle folosite la temperatura camerei cam cinci ore, dar am separat albuşurile de gălbenuşuri doar în momentul folosirii lor. Am pus albuşurile într-un vas degresat (l-am şters bine de apă şi am frecat pereţii vasului cu o felie de lămâie, după care am lăsat vasul să se usuce complet), am adăugat sarea şi am început să mixez albuşurile la viteză medie la început, apoi mare, până când am obţinut o spumă tare. În acest moment am început să adaug zahărul tos în trei tranşe, mixând bine după fiecare tranşă de zahăr. Tot acum este momentul să adăugăm arome şi coloranţi, dacă doriţi. În final vom obţine o spumă care stă băţ.
Începem încorporarea amestecului cernut de făină de migdale şi zahăr pudră cu mare atenţie. Folosim o spatulă (de silicon de preferinţă) şi amestecăm uşor cu mişcări circulare de sus în jos. În final, amestecul rezultat trebuie să fie dens, dar să se scurgă de pe spatulă neîntrerupt, asemeni unei panglici late.

Punem amestecul într-un poş sau o pungă tare cu colţul tăiat (cam un centimetru) şi începem să şpriţăm macarons-ii în tava tapetată cu hârtie de copt (lipim hârtia de copt de tavă cu puţin amestec pentru macarons). Ţinem poşul perpendicular pe tavă şi la distanţă de aproximativ un centimetru. Strângem de poş până la formarea unui cerc de 2-3 cm diametru. Lăsăm distanţă între macarons la fel, doi-trei centimetri!


Lăsăm macarons-ii gata formaţi în tavă, la temperatura camerei, pentru 30-40 minute. Aici am primit un sfat important de la Oana, căreia îi mulţumesc. Ea mi-a spus să las macarons-ii 30-40 minute, până la formarea crustei şi la apariţia unei bule de aer la suprafaţa fiecărui macaron, De asemenea, încercaţi să aşezati tava cu macarons într-un loc mai cald, de exemplu undeva sus, pe dulap! Cum ştim că macarons-ii sunt gata de dat la cuptor? Atingem un macaron uşor cu degetul. Dacă nu rămân urme pe macaron şi putem simţi crusta de la suprafaţă, e trimpul pentru cuptor! Dacă însă degetul se lipeşte de macaron, e semn că încă nu e timpul pentru dat la cuptor.

Dăm fiecare tavă de macarons individual la cuptorul încins la 150°C cu ventilaţie pentru 12-15 minute. Timpul de stat la cuptor e relativ, depinde mult de tipul de cuptor folosit şi de timpul de încălzire prealabilă. De exemplu, pentru prima tavă de macarons au fost necesare 15 minute de coacere, iar pentru următoarele două, timpul de coacere a fost de 11-12 minute. Vedeţi şi voi, e important să nu plecaţi prea departe de cuptor! Eu am stat cu ochii lipiţi de el la fiecare tavă :) S-ar putea să devin mioapă :))

După coacere, îî lăsăm în tavă să se răcească complet şi nu îi dezlipim de hârtia de copt decât după 20 minute. Abia apoi îi umplem şi îi lipim câte doi. Pentru umplutură, eu am folosit clotted cream, e un fel de cremă între smântână grasă şi unt, englezească. Mi s-a părut cea mai bună alegere, pentru că nu este deloc dulce, iar în compania macaronsilor extrem de dulci s-a comportat minunat! Voi puteţi să îi umpleţi cu ganache de ciocolată, sau cremă de unt, sau lemon curd, opţiunile sunt muuuulte, iar rezultatul vă garantez că va fi acelaşi!


P.S. Pentru varianta de macarons cu ciocolată am micşorat cantitatea de zahăr pudră cu 15 grame (deci am folosit 100g zahăr pudră) şi am adăugat 30g cacao. Am cernut cele 30g cacao cu făina de migdale şi zahărul pudră!






25 de comentarii:

  1. woooow, arata minunat dar e prea mult de munca, mai bine vin la tine si am rezlvat problema :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hai ca nu e chiar atat de mult de lucru la ei. Mai mult ai de asteptat :P
      Dar iti fac eu cu drag, tu hai numa'!
      Muah :*

      Ștergere
  2. SUPER si eu am incercat si nu mi-au iesit dar nu ma dau batuta. Faina de migdale se gaseste la magazinul naturist de pe mitropoliei, de la firma Solaris :D 9 lei 100 de g

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. I-auzi, nu stiam :P Trebuie sa mai dau pe-acolo, n-am mai mers demult!
      Nu te da batuta, pentru ca merita!
      Pupici :*

      Ștergere
  3. Minunat! Tare mult imi plac, vreau si eu macar 2 buc :). Pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Timea, voi participa la targul de nunti de la Sala Transilvania din 22-24 martie. Voi avea un bufet dulce si cu siguranta si macarons, asa ca te invit sa-i gusti acolo! Cu ocazia asta ne si cunoastem :)
      Pupici

      Ștergere
  4. Minunati!!! De unde ai luat vasul de sticla?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Lavinia, vasul e din UK. Din pacate noi, romanii, suntem deficitari la capitolul vase/boluri mai deosebite!
      Pupici, ma bucur ca-ti plac macaronsii :)

      Ștergere
    2. woa, vreau si eu :D si macarons si vas. imi poti recomanda un link pentru vas? sau a fost cumparat personal din uk?

      Ștergere
    3. Am vazut asemenea vase si pe E-bay! Al meu a fost cumparat din magazin de sotul meu :)
      Ai link aici: http://www.ebay.co.uk/itm/Large-Squat-Glass-Apothecary-Candy-Sweet-Storage-Jar-Weddings-Sweet-Buffet-/250951100692?pt=UK_Home_HomeDecor_Accessories&hash=item3a6dd9e914
      Pretul a fost aproximativ acelasi!
      Pupici :*

      Ștergere
  5. Sunt super faini.Eu una nu ma incumet sa fac,dar tot respectul pentru cine reuseste!
    Pup!

    RăspundețiȘtergere
  6. Deci da...arata minunat!!! Sunt exact asa cum trebuie sa fie ;) Si pe mine ma bate gandul sa-i mai incerc, sper sa vina momentul ala curand. Dar ma tem de partea cu 'opritul din macat'...va fi dificila :)

    RăspundețiȘtergere
  7. minuuuuunaaaaati <3
    te pup draga mea!

    RăspundețiȘtergere
  8. Nici eu nu am facut macarons pana acum.
    Cred ca mi s-a taiat avantul numai cand am vazut ca nu am reusit sa fac nici macar bezelele asa cum trebuie.... :(
    Simpatice foc les macarons !

    RăspundețiȘtergere
  9. arata bestial...dar ce fac daca cuptorul meu nu are ventilatie...o sa imi iasa?

    RăspundețiȘtergere
  10. Nu stiu de ce , dar mie mi-e frica sa ma apuc de ei !!! :)
    Imi plac prezentarea ta !!
    O duminica linistita iti doresc !!

    RăspundețiȘtergere
  11. Superbe! Nici eu nu am facut macarons pana acum dar vazand aceste minunatii cred ca o sa incerc. Exista un inceput in toate ;). Pupici

    RăspundețiȘtergere
  12. Arata minunat! Eu cred ca nu am curaj sa fac... nu stiu de ce, pur si simplu ma duc sa imi cumpar in loc sa ma ambitionez sa trec la treaba!

    RăspundețiȘtergere
  13. As avea si eu o intrebare: am observat ca ati facut faina de migdale din "fulgi" de migdale, dar din migdale intregi, adica "migdale in coaja" (cum scrie pe pachet) se poate face faina? Aveti idee? Multumesc! Anamaria

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se poate obtine faina si din migdalele cu coaja, doar ca faina va fi usor mai inchisa la culoare! Alte diferente nu stiu sa existe! :)

      Ștergere
  14. hello:) Multumim mult pt reteta detaliata:) ai fost foarte perseverenta cu macarons!:) eu am incercat o data, nu mi-au reusit si m-am dat batuta! dar acum cred ca o sa incerc si a doua oara:D multumim mult si o zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  15. Buna ziua tocmai am facut macarons dupa reteta la noul cuptor electric dar nu am stiut ce functie sa aleg si am ales ventilatie 150 grade pe raftul 4 15 minute si nu a iesit piciorusul si sau rumenit prea mult dar macar sunt foarte bune , o sa mai incerc :( super buna reteta

    RăspundețiȘtergere
  16. Buna ziua tocmai am facut macarons dupa reteta la noul cuptor electric dar nu am stiut ce functie sa aleg si am ales ventilatie 150 grade pe raftul 4 15 minute si nu a iesit piciorusul si sau rumenit prea mult dar macar sunt foarte bune , o sa mai incerc :( super buna reteta

    RăspundețiȘtergere