Faceți căutări pe acest blog

marți, 18 septembrie 2012

Donuts (Gogoși americane)

          Nici nu s-a instalat bine toamna și v-am spus eu că sunt în permanență cu gândul la confort food, ciocolată, prăjituri, tarte... de parcă ne-ar ține de cald caloriile. Duminică am făcut gogoși, și în curând voi reîncepe să fac pâine, cornuri și alte rețete cu aluaturi dospite, că despre asta este toamna, toamna mea! Nimic nu se compară cu un week-end liniștit acasă, cu bucatăria ”duhnind” a bunătăți și cu oameni dragi în jurul mesei! Life is good, so good!
          Duminică mi-era poftă de gogoși, iar vestea că urma să avem musafiri doar m-a pus pe treabă. Am făcut cele mai bune gogoși, cu ajutorul meu numărul 1, fără de care aș renunța la ideea de aluaturi dospite, mașina de pâine. Pur și simplu urăsc să frământ. Pentru alții, frământatul e o plăcere (vezi-o pe mama :)) ) dar mie nu-mi place deloc. Așa că mașina de pâine mă scutește de o activitate care nu-mi place, ușurându-mi munca la maxim!
          Buuuun, să ”auzim” și rețeta!
          Pentru aproximativ 30 de gogoși folosim:
- 500 g făină
- 10 g drojdie uscată (sau 20 g drojdie proaspătă)
- o jumătate de linguriță de sare
- 200 ml lapte călduț (nu fierbinte)
- o lingură cu vârf de untură (dă gogoșilor o frăgezime maximă)
- două ouă
- două linguri de zahăr (gogoșile în sine nu au ieșit foarte dulci, însă ciocolata și bomboanele decorative compensează gustul)
- o linguriță de coajă de lămâie
- esență de vanilie

          Așa cum am avut grijă să subliniez mai sus, am folosit mașina de pâine pentru etapa de frământare și dospire. Am pus în cuva mașinii ingredientele lichide: laptele, ouăle, apoi am pus untura, coaja de lămâie, esența de vanilie și zahărul, urmând să adăugăm făina amestecată cu sarea și drojdia uscată. Setăm mașina de pâine pe programul de frământare și dospire și vreme de o oră și jumătate o lăsăm să muncească ea, vrednica de ea, în timp ce noi putem savura un cappuccino fierbinte! V-am zis eu ca sunt numai cu gândul la confort food!

          Dacă nu avem o mașină de pâine în dotare, începem prin amestecarea laptelui călduț cu drojdia uscată într-un bol încăpător pe care îl uităm într-un loc călduț timp de 15-20 minute, când drojdia se înfoaie și face bule. În alt bol batem ouăle cu o furculiță și apoi adăugăm untura, zahărul, esența de vanilie și coaja rasă de lâmâie, amestecând până la omogenizare. Cernem făina împreună cu sarea într-un al treilea bol, cel mai mare (pentru că aici urmează să rămână și să dospească aluatul), facem o gaură cu mâna în făină și adăugăm laptele cu drojdia. Amestecăm ușor cu o lingură, după care adăugăm și cealaltă compoziție, continuând să amestecăm până la formarea bilei de aluat, când răsturnăm aluatul pe o planșetă înfăinată și continuăm frământarea cu mâna. Frământăm cam 15 minute, până când, deși rămâne moale, aluatul nu se mai lipește de mâini. Punem aluatul frământat în bolul încăpător, îl acoperim cu un șervet de bucătărie și îl lăsăm să crească într-un loc călduț, ferit de curenți de aer, pentru o oră-o oră și jumătate. Își va dubla volumul.

          După perioada de dospire, turnăm aluatul pe o planșetă înfăinată și întindem o foaie de un centimetru grosime. Decupăm gogoșile cu o formă rotundă (aproximativ 8-9 cm în diametru) sau cu ”gura” unui pahar! Cu o formă mai mică (de exemplu eu am folosit un dop de sticlă metalic) decupăm un al doilea cerculeț în mijlocul cercului mare. Lăsăm gogoșile astfel formate să mai crească puțin pe planșeta înfăinată, cam 35-40 de minute, după care le prăjim în baie de ulei. Verificăm daca uleiul este încins cu vârful unei scobitori. Daca uleiul face bule în jurul scobitorii, putem pune și gogoșile. Eu am folosit o spatulă foarte subțire pentru a face transferul de pe planșetă în vasul cu ulei, și vă recomand să faceți la fel daca doriți să păstrați forma rotundă a gogoșilor. Fierbem gogoșile la foc mediu până la rumenire. Nu vă lăsați pradă tentației de a le prăji la foc mare, riscați să se innegrească într-o secundă și să rămână aluatul necopt în interior. Nu mă întrebați de unde știu!!! Scoatem gogoșile pe o tavă tapetată cu șervete de bucătărie, pentru a absorbi excesul de ulei.

          Puteți pudra gogoșile cu zahăr sau le puteți da prin ciocolată (albă/neagră), presăra cu bomboane decorative etc! Lăsați-va imaginația să zboare!

          Eu vă asigur de un singur lucru: indiferent de modalitatea de ornare vor rezulta cele mai bune, pufoase și aromate gogoși mâncate vreodată, de asta puteți fi siguri!



       

11 comentarii:

  1. Tare bine arata!!!!
    Sa stii ca si eu abia am asteptat sa se raceasca sa ma apuc de copturi,ca tare dor ne este de o pituta calda,,yamiii!!!
    O zi frumoasa!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt gand la gand cu tine.
    Doar ce am facut si eu rost de o masina de facut paine ca sa framante in locul meu, activitate pe care si eu o urasc la fel de mult ca tine.:))
    Succes in bucatarie in continuare!
    PS. Nota 10 pt reteta si poze! Mai avea rost sa spun? :))
    O seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  3. Si eu ador toamna cu ale ei bunatati si parfumuri , insa eu inca sunt la capitolul conserve !! :(

    RăspundețiȘtergere
  4. Deocamdata am noroc cu mama ca ma mai ajuta ea saracutza cu framantatul (eu obosesc repede :P)...
    Ti-au iesit niste gogosi aspectuosi si cu siguranta si super deliciosi, felicitari draga mea! :*

    RăspundețiȘtergere
  5. Arata minunat! Si imi plac gogosile la nebunie. Pozele sunt superbe! Pup

    RăspundețiȘtergere
  6. Mai ceva ca la Dunkin' Donuts!!! Si unde mai pui ca-s si mai bune decat acolo. O sa le fac copiilor, ca de cand asteapta. Felicitari pt "bucate" si superbele poze.

    RăspundețiȘtergere
  7. Am revenit, ca le-am facut. Au iesti foarte bune, doar o singura chestie ma "roade". Ale mele nu au ramas asa deschise la culoare ca ale tale cand le-am prajit. Focul a fost mediu (butoanele mele sunt de la 1-8, deci pe 4 l-am pus). E vreun secret?

    RăspundețiȘtergere
  8. superbe gogosele ai facut <3
    Te pup scumpa mea! Sa ai o zi minunata!

    RăspundețiȘtergere
  9. Diana, le-am facut din nou. De data asta s-au facut ca alea tale. Ai avut dreptate ca le-am infainat prea mult data trecuta. Pup si love your blog!

    RăspundețiȘtergere
  10. Ce pot folosi in loc de untura?

    RăspundețiȘtergere