Faceți căutări pe acest blog

luni, 19 martie 2012

Paine din faina de secara

          Hai ca v-am amagit destul cu painea asta... si daca nu o postez acum, uit de ea si e mare pacat! Vreau sa va povestesc putin despre paine, despre motivul pentru care am ales sa fac paine in casa. Nu fac asta pentru ca e mai ieftin, sa faci o paine in casa te costa putin mai mult decat sa cumperi una gata facuta din brutarii sau supermarket! Motivul este altul...
          Undeva la inceputul lunii noiembrie se facea ca am cumparat patru paini feliate, clasicele "French toast", pentru a le folosi la niste sandvisuri cu ocazia zilei de nastere a lui Cipi. Din cele patru paini am reusit sa consumam doar trei, deci am ramas cu una pe care nu am consumat-o in saptamana urmatoare ca renuntaseram la paine. Eh, in sambata urmatoare (deci la opt zile dupa ce am cumparat painile, care nu va imaginati ca erau proaspat scoase din cuptor in momentul cumpararii, nu nu, le-am luat de pe raft, frumos ambalate) minunea a fost ca painile erau la fel de pufoase ca in momentul cumpararii. Atunci am inceput sa ma intreb cate tipuri si in ce cantitati se folosesc conservantii pentru mentinerea painii atat de pufoase si "proaspete" pentru o perioada atat de lunga de timp. Va invit sa incercati experimentul asta acasa. Puneti o felie de paine cumparata din supermarket intr-o punga inchisa si o felie de paine de casa in alta punga! Verificati ce s-a intamplat cu feliile dupa o saptamana! Va asigur ca veti fi uimiti de ce veti gasi in pungi.
          Din acest motiv am inceput sa fac paine in casa! O fac o data pe saptamana , de obicei in week-end si pentru ca nu suntem mari mancatori de paine, insa ne place cateodata, o paine este suficienta pentru doua persoane pentru aproape o saptamana!
          Faina de secara pentru o paine dietetica si aluat acru/sourdough pentru un gust autentic de paine romaneasca! De cand am facut painea asta cu aluat acru, nu am mai incercat alt tip de paine, aceasta a fost cea mai gustoasa!
Pentru o paine am folosit:
- 600 g faina de secara
- doua lingurite de sare
- 12 g drojdie proaspata
- apa cat cuprinde
- o biluta (de dimensiunea unui ou) de aluat acru
          Cum obtinem aluatul acru (numit si sourdough sau wild yeast - drojdie salbatica)??? Pentru cei care nu stiu (am aflat si eu de la mama), in trecutul nu foarte indepartat oamenii de la tara nu foloseau drojdie si recurgeau doar la aluatul acru pentru a creste aluatul de paine! Aluatul acru se obtine din apa, faina si putina sare. Se framanta o bila de aluat din cele trei ingrediente si se lasa la fermentat cel putin doua zile la temperatura camerei, acoperita cu un servet de bucatarie! Aluatul va forma o crusta, insa asa este normal, nu va panicati. Cand biluta de aluat a crescut putin si daca o rupeti pe jumatate vedeti bule de aer, este semn ca aluatul acru este numai bun de folosit. Aluatul acru se pastreaza in frigider pana in momentul folosirii. Ca sa nu parcurgeti acesti pasi decat o singura data, opriti din aluatul framantat pentru paine o bila de aceleasi dimensiuni pe care o folositi la urmatoarea paine si asa mai departe!
          Trecem mai departe cu reteta de paine. Punem bila de aluat acru intr-un bol incapator, adaugand peste 200 ml apa calduta si 100 g faina. Amestecam bine, acoperim aluatul cu un servet de bucatarie si il lasam sa se odihneasca peste noapte la temperatura camerei! A doua zi, adaugam acestui aluat restul de faina, drojdia proaspata si apa calduta suficienta incat sa obtineti o bila de aluat elastica, pe care o framantam pana ce aluatul face mii de ace. Putem framanta manual sau putem folosi masina de paine pentru etapa de framantare si dospire. Lasam aluatul la dospit o ora si jumatate, dupa care dam forma dorita painii si coacem in cuptorul incins la 180ºC pentru 35-40 minute, pana cand isi formeaza o crusta crocanta! Eu coc painea in vasul roman, am descoperit si aceasta utilitate a vasului si nu va inchipuiti cat de bine se coace chiar si painea in el.


          Niciodata nu am rabdare sa las painea sa se raceasca inainte de a o taia, fapt pentru care nu veti observa din poze cat de pufoasa este, dar va asigur de pufosenia si de gustul nemaipomenit al painii coapte acasa, nu se compara cu gustul niciunei paini cumparate!




6 comentarii:

  1. Il est superbe ce pain sa couleur est très joli et une part barré avec ce sucré hummmm.... delicieux!

    bisous

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce coaja apetisanta are si ce culoare frumoasa !!! ;)
    Felicitari!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Este foarte adevarat ce spui despre painea cumparata. Cea facuta in casa e mult mai sanatoasa!Painica ta arata foarte bine si e tare delicioasa!Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  4. O intrebare am pentru tine Diana. Te rog raspunde-mi caci diseara deja vreau sa incep sa fac painea ptr maine. Dupa ce-i dai forma dorita o mai lasi la crescut sau o bagi direct in cuptor? Adela

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adela, dupa ce dai forma painii, pune-o in vasul roman si o dai la cuptorul incins la 30 grade, o lasi 20 minute, dupa care maresti temperatura cuptorului la 180 grade. Asa eviti craparea vasului (facand trandferul rapid de la rece la cald) si painea mai are la dispozitie 20 minute sa mai creasca! Asa am procedat ultima data cand am facut painea si a iesit spectaculos!
      Spor si te astept cu feedback!
      Pupici

      Ștergere
  5. Am revenit. Am scos painea din cuptor acum o ora: dulce, gustoasa, imi aduce aminte de rotunda si buna paine neagra din copilaria mea. Mai am o problema, minora, dar sotul meu are dinti de "lapte" si daca mie imi place coaja aceea crocanta el vrea ca painea sa aiba coaja moale ca painea de magazin. Ce sfat imi dai? Te pup draga mea si iti multumesc inca o data pentru reteta grozava! Adela

    RăspundețiȘtergere