Faceți căutări pe acest blog

luni, 13 februarie 2012

Tort Valentine (profiterol)

          De obicei, zilele de vineri de la serviciu sunt o luuunga insiruire de idei si retete culinare pentru week-end! Fiecare dintre noi isi propune sa isi rasfete familia in week-end cu cele mai gustoase preparate, sfarsitul de saptamana fiind in primul rand o importanta resursa de timp liber, si mai apoi o sursa de inspiratie chiar :)
Week-end-ul acesta am furat initiativa unei dragi colege de a face un tort cu caramel si profiterol, cu atat mai mult cu cat maine sarbatorim ziua indragostitilor!
          Spuneam si anul trecut ca nu doresc sa tin prelegeri sau sa comentez in nici un fel impumutul zilei indragostitilor in special si imprumuturile de obiceiuri de la straini in general. Fiecare dintre noi este liber sa aleaga daca imprumuta sau nu obiceiuri, daca sarbatoreste ziua indragostitilor maine, in 14 februarie de ziua Sfantului Valentin, sau alege sa sarbatoreasca iubirea de Dragobetele romanesc! Orisicum ati alege, urmatoarea reteta poate sa va scoata din impas daca doriti un super dulce mai elaborat, al carui timp alocat prepararii este mai mare decat in cazul altor retete, dulce savurat in una din zilele indragostitilor sau la sfarsitul unei cine romantice :)
          Stiu ca incep de la coada la capat, ca in primul rand trebuia sa va scriu reteta de profiterol, apoi pe cea de fondant din marshmallows, si apoi minunata reteta de tort, dar acum fac un all in one, dupa care voi face si postari individualizate.
          Tortul pe care l-ati vazut in imagine contine un blat cu cacao si nuca stropit cu sirop de vanilie, o crema-mousse de whisky, profiterol umplut cu budinca de ciocolata si este acoperit cu un strat generos de fondant din marshmallows decorat in culorile dragostei <3
          Pentru blatul de cacao folosim:
- sase oua
- sase linguri de zahar
- doua linguri de faina
- 50 g nuca macinata
- doua linguri de cacao
- o lingurita de praf de copt
          Amestecam ingredientele solide (mai putin zaharul) intr-un bol. Separam albusurile de galbenusuri, batem albusurile spuma tare, adaugam zaharul ploaie, continuand sa mixam pana la topirea zaharului, dupa care adaugam galbenusurile unul cate unul. Mixam energic pana la incorporarea galbenusurilor, dupa care adaugam ploaie amestecul de ingrediente solide, amestecand usor cu o spatula!

          Coacem blatul intr-o tava de 22 cm diametru, tapetata cu hartie de copt, la 180⁰C timp de 15-20 minute, sau pana cand trece testul cu scobitoarea! Dupa coacere, lasam blatul sa se raceasca complet.
In timp ce blatul este in cuptor, suntem operativi si trecem la prepararea "gogoselelor" pentru profiterol/choux a la creme! Simpla treba, sa nu va sperie termenul :)
          Pentru profiterol folosim:
- 250 ml apa
- 100 ml ulei
- 150 g faina
- sare
- trei oua mari
          Punem apa, uleiul si sarea la fiert intr-o cratita cu pereti grosi. Lasam lichidele sa ajunga in punctul de fierbere, dupa care adaugam faina cernuta, toata odata! Amestecam energic dupa care luam cratita de pe foc si adaugam pe rand, cate un ou, amestecand incontinuu. Nu adaugam al doilea ou pana cand primul nu este bine incorporat. La fel procedam si cu al treilea ou! 
          Cat amestecul este cald inca, trecem la formarea gogoselelor! Putem alege sa le spritam cu un posh sau sa formam gramajoare cu o lingura sau chiar cu mana si le asezam direct in tava tapetata cu hartie de copt! Eu am folosit ultima varianta! Coacem gogoselele in cuptorul incins la 180⁰C timp de 30 minute, pe ceas, fara sa deschidem usa cuptorului in primele 15 minute! Daca se poate, urmariti intreg procesul de coacere prin usa cuptorului, fara a o deschide! Stim ca treaba a iesit ca la carte daca gogoselele s-au umflat frumos, iar mijlocul a ramas aerat! Din poze veti intelege mai bine ce vreau sa spun! 
          Lasam gogoselele sa se raceasca complet, dupa care le taiem pe mijloc si le umplem cu o budinca de ciocolata (preparata urmarind instructiunile de pe ambalaj, cu specificarea ca am injumatatit cantitatea de lapte - ca sa obtin o crema mai densa, mai tare).

          Crema-mousse de whisky este aceeasi folosita la tortul cu crema de whisky si crant.
          Pentru crema folosim:
- 150 g zahar
- doua linguri de apa rece
- 6 galbenusuri
- 60 ml apa rece
- doua linguri de whisky 
- doua lingurite de gelatina alimentara granule
- 400 ml frisca

          Pentru inceput, punem gelatina la hidratat in cei 60 ml de apa rece si cele doua linguri de whisky. Intr-o cratita mica punem zaharul la caramelizat!
          Amestecam incontinuu pana cand obtinem un sirop fara cocoloase de zahar care curge. Acum este momentul sa adaugam cele doua linguri de apa rece. Amestecam cu grija pentru ca zaharul va face bule si e posibil sa stropeasca. Cand siropul redevine omogen, luam cratita de pe foc si adaugam gelatina hidratata in apa si whisky. Lasam siropul sa se domoleasca, timp in care batem cu mixerul cele 6 galbenusuri pana ce acestea isi dubleaza volumul. Cand ouale sunt bine batute, adaugam siropul treptat, mixand crema incontinuu. Obtinem o crema foarte fina, de consistenta smantanii. Batem frisca cu mixerul (insa nu foarte tare, ci doar pana cand mixerul lasa urme in frisca) si apoi o incorporam cu o spatula cu miscari de sus in jos in crema de whisky.

Asamblarea tortului:
          Taiem blatul de cacao in doua parti egale. Fixam un inel detasabil in jurul primei jumatati a blatului de cacao gata insiropat si turnam jumatate din crema de whisky. Apoi asezam cateva bucati de profiterol umplute cu crema de ciocolata, peste care turnam si restul cremei de whisky.
          In final asezam si cealalta jumatate de blat, insiropat la randu-i, si dam tortul la frigider pentru minim patru ore. Ideal ar fi sa stea la frigider peste noapte, dar daca n-aveti rabdare e de inteles, nici eu n-am avut :))!
          Initial vroiam sa imbrac tortul cu o crema de ciocolata, ca deh, chocolate=love... dar cum socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ, mi-am schimbat planul si l-am imbracat in fondant din marshmallows! Reteta vine mai tarziu pe blog, dar daca tineti neaparat sa faceti tortul si sa il imbracati in fondant inainte de a scrie eu reteta, pai aflati ca reteta e imprumutata din bucataria Antoninei, sigur o stiti pe Anto, de la "Dulcegarii culinare"! Mi s-a parut cea mai simpla modalitate de a realiza fondantul, asa ca aruncati o privire aici si va lamuriti. Anto, multumesc mult pentru reteta, tare fain a iesit fondantul, am fost incantata la superlativ!

          Am intins fondantul intr-o foaie de 3-4 mm si am imbracat tortul. Surplusul de fondant l-am colorat cu rosu si am intins o alta foaie din care am decupat o inima, folosind un cutter pentru fursecuri. Apoi m-am jucat cu niste creioane cu pasta de zahar de la Dr. Oetker :)
This is it, hope you like it as much as we did:
Ia uitati si ce se ascundea sub fondant!

DE-LI-CIOS!!! Happy Valentine's day!


18 comentarii:

  1. Minunat!happy Valentine's day!Sa va iubiti mult!

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarta faina idee cu profiterolul la mijloc , o sa o preaiu , daca nu te superi , la un viitor tort .

    RăspundețiȘtergere
  3. Wow!!! Cat de frumos e si ce bunatate se ascunde sub fondant!!!!

    RăspundețiȘtergere
  4. Arata extaordinar de bine si cred ca a fost extrem de delicios !!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Este superb tortuletul! Geniala idee! Felicitari! Pup cu drag! Sa fii iubita! :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Va multumesc, dragutele mele! Sa aveti parte de muuuulta iubire, si nu doar de Valentine's Day :)
    Va pup cu mare drag :*

    RăspundețiȘtergere
  7. Minunat arata si cred ca e super delicios!!!Happy Valentines!

    RăspundețiȘtergere
  8. Superb tort! Cred ca o sa incerc si eu varianta ta. Felicitari pentru realizare!

    RăspundețiȘtergere
  9. dumnezeule, ce frumusete de tort ai facut! Arata bestial! Pupicei

    RăspundețiȘtergere
  10. Vai...cat de delicios arata!!!

    RăspundețiȘtergere
  11. Superb!
    Totul este atat de delicios pe acest blog.
    Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  12. Tare ma bucur ca ti-a placut, draga mea!! multumesc frumos si ma scuzi ca n-am vazut la timp dar am fost in co! Minunat tortulet! Sa fii iubita! Te pup cu drag!!!

    RăspundețiȘtergere
  13. scuze, gelatina fin maruntita nu merge ptr crema de whisky? De asta am gasit... :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E la fel de buna, Roxanica! Foloseste-o cu incredere si te astept cu impresii! Pupici

      Ștergere
  14. Mie imi place sa fac dulciuri, mai ales torturi, si sunt mereu in cautare de retete noi. Ideea acestui tort mi-a placut si cu siguranta il voi incerca. M-a atras intai decorul (mereu am considerat ca un tort bun trebuie sa aiba o prezentare si mai buna si atunci incerc sa-mi decorez torturile cat mai frumos posibil - poti arunca o privire cand ai timp pe http://bluemoni.blogspot.ro/), dar si continutul e pe masura :).
    Felicitari pentru site! Se vede ca faci totul cu multa pasiune. Poate vom avea candva ocazia sa ne intalnim, si eu fiind din Sibiu. Te pup! Monica

    RăspundețiȘtergere
  15. salut. vreau sa il incerc si eu ptr ziua la copii si nu stiu ce pot sa folosesc in loc de whisky? si inainte de fondant trebuie pregatit tortul? o sa stea fondantul pe blatul insiropat?

    RăspundețiȘtergere
  16. salut. vreau sa il incerc si eu de ziua lui bebe dar nu stiu ce as putea pune in loc de whisky, si as mai vrea sa te intreb cum face fondantul priza pe blatul insiropat chiar daca il lasi o noapte la frigider.

    RăspundețiȘtergere