Faceți căutări pe acest blog

duminică, 22 ianuarie 2012

Prajitura cu miere "Marlenka"

          Inca de cand Gabriela (What Liberty Ate) a participat la provocarea lunii decembrie "How Christmas tastes around the world" cu prajitura de origine ceheasca "Marlenka", gandul de a face aceasta prajitura nu mi-a dat pace! Sa nu mai zic ca am vazut aceasta prajitura in meniul unui restaurant in care am fost de curand si Cipi m-a tot batut la cap sa o pregatesc! So, there it is: Marlenka!!!

          Am gasit mai multe retete pentru aceasta prajitura, insa am mers pe mana Gabrielei si am incercat reteta ei! Am facut o alegere buna, nu cred ca altfel Marlenka ar fi iesit mai buna!
Asadar, pentru foi am folosit:
- 200 g zahar tos
- 40 g miere
- 60 g unt
- doua oua
- o jumatate de lingurita de praf de copt
- 600 g faina tip 000
- (in plus fata de reteta Gabrielei) 50 ml lapte caldut

          Am pus mierea si zaharul intr-o cratita si le-am topit la foc mic (dureaza aproximativ 5 minute pana cand zaharul este topit, iar amestecul este lichid). Apoi adaugam untul si amestecam incontinuu pana cand la randu-i, untul s-a topit! In acest moment adaugam cele doua oua batute in prealabil si amestecam pe foc inca doua minute, maxim, cand compozitia capata consistenta unei smantani. Luam cratita de pe foc si lasam amestecul sa se odinheasca doua-trei minute, timp in care intr-un bol incapator cernem faina si praful de copt! Este obligatoriu sa folosim un bol din inox sau yena, si nu din plastic! Riscam sa deformam bolul din cauza temperaturii ridicate a amestecului tocmai luat de pe foc!
          Turnam amestecul fierbinte peste faina si praful de copt, direct in bol, si amestecam energic cu o spatula! Pentru ca am obtinut un aluat destul de tare si faramicios, am adaugat cei 50 mililitri de lapte caldut!
Am inceput framantarea aluatului cu mana pana cand am obtinut o bila compacta pe care am impartit-o in patru parti egale!

          Am intins patru foi pe care le-am copt pe fundul unei tavi cu dimensiunile 40x30 cm! Acum urmeaza un truc pe care eu l-am facut! Veti observa ca aluatul este destul de tare si pana cand intindem primele foi, urmatoarele bile de aluat se vor usca si vor fi foarte greu de intins! Inainte de a intinde fiecare foaie, am pus fiecare bila de aluat 10 secunde la cuptorul cu microunde setat la puterea maxima! Sub nici o forma sa nu mariti durata de stat in cuptor, 10 secunde este arhisuficient, e pe bune si pe testate!
Cu bilele de aluat usor calde, foile se vor intinde mult mai usor si mai uniform! Asa cum am scris si mai sus, se coc pe fundul unei tavi unse in prealabil cu putin unt, sau peste care am pulverizat ulei pentru copt!


Pentru crema avem nevoie de:
- 230 ml lapte condensat
- doua oua
- 30 g miere
- 60 g unt
- 100 g nuci macinate
          Topim untul cu mierea intr-o cratita, la foc mic, dupa care adaugam ouale batute in prealabil. Cand ouale sunt perfect incorporate in compozitie, adaugam treptat laptele condensat, amestecand incontinuu si mai lasam crema pe foc intre cinci si sase minute, pana cand crema ajunge la punctul de fierbere! In acel moment luam cratita de pe foc si o lasam sa se raceasca complet! Crema va avea consistenta unei smantani.
Pentru ca am amestecat incontinuu in crema, n-am avut nici o sansa sa fac vreo poza, insa hai ca nu e o treaba atat de complicata!
          Umplem foile cu crema si ungem inclusiv ultima foaie! Puteti lasa prajitura cu patru foi, insa eu am taiat cele patru foi pe jumatate, le-am suprapus si am obtinut o Marlenka mai inalta cu opt foi... divina!!!
Peste ultima foaie (unsa cu crema) am presarat 100 g nuci macinate (pot fi inlocuite si cu alune de padure/fistic  sau puteti obtine un mix din toate) si ciocolata topita!


          Prajitura se lasa la rece intre opt si douasprezece ore, timp in care foile se vor imbiba cu crema, vor fi moi si foarte usor de taiat! Se poate portiona in bucati triunghiulare sau dreptunghiulare, insa oricum ar fi taiata, Marlenka ramane un deliciu dulce, minunea dulce a Cehiei, cum o supranumeste Gabriela :)

          Gabriela, merci frumos pentru reteta!

23 de comentarii:

  1. Delicioasa prajitura,FELICITARI!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Arata super bine, si e tare gustoasa :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu cred c-am mancat vreodata. Cel putin sub denumirea asta ;) Arata minunat!! o voi incerca si eu! pupici

    RăspundețiȘtergere
  4. O prajitura eleganta.Imi place.Bafta in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  5. Cred ca e grozav de buna , arata tare bine !!!

    RăspundețiȘtergere
  6. foarte tentanta :) arata foarte bine!

    RăspundețiȘtergere
  7. Arata super! Si eu i-am pus gand, dar isi asteapta randul...

    RăspundețiȘtergere
  8. De mult ma uitam la prajitura asta pe internet , dar parca nu imi venea sa ma apuc de ea , fara sa stiu ca iasa asa cum trebuie . Acum , am sursa de incredere , pot sa o incerc . Te pup .

    RăspundețiȘtergere
  9. E o nebunie curata aceasta prajitura, bravo! :*

    RăspundețiȘtergere
  10. da cu ouale ce ai facut?? ca nu apar in incorporarea ingredientelor!

    RăspundețiȘtergere
  11. @Anonim: Ouale apar atat la prepararea foilor, cat si la prepararea cremei! Si la ingrediente si la pasii de preparare! Poate nu te-ai uitat cu atentie :)! Spor la bucatarit!

    RăspundețiȘtergere
  12. am o intrebare...stiu ca poate e banala..dar lapte condensat se gaseste??? eu stiu doar de laptele condensat de cafea... sa nu radeti de mine..dar chiar nu-mi dau seama..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se gaseste :) Daca nu in supermarketuri, poti comanda de aici lapte condensat marca Delatte: http://www.delatte.ro/lapte_condensat/?page_id=16

      Ștergere
    2. multumesc!!! m-am uitat si la real...dar acolo chiar nu am zarit nimic!!

      Ștergere
  13. Eu cand am pus ouale in compozitia fierbinte de zahar, miere si unt m-am trezit cu o omleta :-( Ce am gresit oare?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ouale trebuiau batute bine inainte de incorporare si trebuiau incorporate amestecand foarte rapid compozitia! De asemenea, compozitia nu prea trebuie sa fie fierbinte, ci calda dupa incorporarea untului, ea se mai domoleste odata cu untul adaugat rece... Cred ca asta a fost problema - ouale batute prea putin, viteza mica de mixare dupa incorporarea oualor si probabil temperatura prea ridicata a compozitiei dupa topirea untului! Imi pare rau sincer...

      Ștergere
  14. Doresc sa fac si eu prajitura saptamana asta. dar am o nelamurire...ouale trebuiesc mixate bine inainte si cele de la foi si cele de la crema? Multumesc.
    Ai un blog minunat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anca, da! Atat la foi, cat si la crema, ouale trebuiesc batute bine inainte de incorporare. Te rog citeste si comentariile de mai sus, poate te ajuta sa nu repeti aceleasi greseli pe care alte gospodine le-au facut :)
      Pupici, o seara frumoasa!
      P.S. Astept impresii dupa ce incerci prajitura :)

      Ștergere
  15. Am revenit cu impresii :D
    Am facut prajitura...mi-am prins un pic urechile la inceput...dar a iesit o bunatate.
    Am sarit peste partea cu microundele si rau am facut pt ca am o febra la maini de la atatea foi intinse... in schimb nu mi-au crescut deloc. Poate si pt ca le-am intins foarte foarte subtiri?
    astazi este mult mai buna prajitura (miercuri seara am facut-o).
    o sa o refac si sunt sigura ca va iesi mult mai buna acum. Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anca, ma bucur ca ti-a iesit si imi pare rau de febra ta musculara :) Data viitoare alegi calea mai usoara - microundele :)
      Week-end frumos!

      Ștergere
  16. Am facut si ei prajitura aseara; m-am descurcat zic eu (deocamdata e la pastrat in cele 12 h de pana la taiere); nu stiu daca foile trebuie sa creasca; in poza se pare ca da, dar in realitate mie nu mi-au crescut; am ales marimea unei tavi mari de aragaz si la sfarsit am taiat prajitura in jumatate si am suprapus-o, deci am 8 foi. Precizez ca am uitat de laptele mentionat in descriere la compozitia de foi.

    multumesc

    RăspundețiȘtergere
  17. am mancat la unguri e o bunatate,nu te mai saturi...pe bune

    RăspundețiȘtergere