Faceți căutări pe acest blog

sâmbătă, 21 ianuarie 2012

Paine integrala cu crusta de mac si susan

Iata-ma inapoi aici, in locul care ma relaxeaza cel mai mult si care imi aduce un sentiment de liniste si pace! Lipsa de timp liber din ultima perioada imi motiveaza absenta de pe blog, insa slava Domnului cineva a facut din zilele de sambata si duminica o oaza de relaxare! Asa ca eu astept nerabdatoare week-end-ul ca sa ma desfasor pe indelete in bucatarie! De obicei ma trezesc devreme si primul lucru pe care il fac este sa rasfoiesc reviste, carti, bloguri chiar si sa imi fac meniul pe ziua care incepe!



















Povestea painii integrale nu incepe asa, rasfoind una-doua reviste sau bloguri! Reteta apare ca o rezolutie pe acest an: sa prepar in casa painea pe care o consumam zilnic! M-am saturat sa citesc si sa aud pretutindeni cat de nesanatoase sunt produsele cumparate din magazine si sa nu fac nimic in aceasta privinta! A venit momentul sa pun osul la treaba si sa fac ceva pentru sanatatea noastra! Asa ca, pe langa painea care, in mod sigur, va fi gatita in casa, imi propun sa gatesc cat mai sanatos si mai dietetic (offff, de n-ar fi dulciurile astea) si sa impartasesc cu voi retetele puse in practica de mine.
Ok, sa scriu reteta painii pufoase, zic! Chiar daca e integrala si dietetica, cine spune ca nu este pufoasa si extrem de gustoasa???
Am folosit asa:
- 6 cups faina integrala dietetica (marca Dobrogea am folosit - "Faina de grau din macinis  integral - dietetica")
- 1/2 cups lapte cald (daca nu va doriti o paine de post, caz in care se inlocuieste cu apa sau lapte de soia)
- 2 cups apa calda
- 1/4 cup ulei de masline
- o lingurita de miere
- o lingura de zahar brut (din trestie de zahar)
- 1 1/2 lingurita de sare
- 10 g drojdie uscata
- seminte de mac si susan pentru crusta

Am folosit masina de paine, insa daca va doriti sa ardei cateva calorii framantand aluatul, sunteti liberi sa o faceti, chiar indicat este! In cazul meu, sa nu uitam ca este sambata :) si inca eram cuprinsa de lene, dupa o saptamana nebuna de alergat in stanga si in dreapta!
Asadar, incepem cu prepararea unei maia, folosind laptele cald, doua linguri din totalul de faina si drojdie. Eu mereu folosesc un vas inalt din yena, in care amestec toate cele trei ingrediente cu un tel, foarte energic, dupa care pun vasul intr-un loc cald, ferit de curenti de aer rece! Las amestecul pe calorifer de regula pentru aproximativ 15-20 minute, timp suficient cat sa isi dubleze volumul si sa faca niste bule uriase, semn ca drojdia isi face treaba! Intre timp, in cuva masinii de paine am pus toate celelalte ingrediente (mai putin semintele de mac si susan), mai intai apa, dupa care celelalte ingrediente nemaicontand ordinea! Am setat masina de paine pe programul "basic dough" - framantare si dospire, si vreme de o ora si jumatate am facut altceva, adica am topait la Kangoo Jumps (va spun in curand despre ce este vorba).



























Dupa dospire, obtinem un aluat extrem de elastic pe care il rasturnam pe o suprafata unsa cu putin ulei de masline (pentru a nu se lipi) si il modelam usor cu mainile umezite tot cu ulei! Mai framantam aluatul unul-doua minute, dupa care il rulam putin si il asezam intr-o tava pentru paine. Eu am folosit o tava mare (30x12cm) de cozonac, tapetata cu hartie de copt!
Am lasat painea sa creasca in tava inca o jumatate de ora, pana cand a depasit putin marginea superioara a tavii! In acel moment am uns painea cu o lingurita de miere dizolvata intr-o lingura de apa calda, folosind o pensula pentru patiserie! Daca nu ungem painea, semintele nu se vor lipi de aluat!
Punem painea in cuptorul incins la 200°C pentru 30, maxim 35 minute! Daca o lasam mai mult la cuptor, se va usca si adio pufosenie!


Dupa coacere, mai  lasam painea 5 minute in tava, dupa care o rasturnam pe o planseta si o lasam sa se raceasca complet inainte de taiere. Credeti ca eu am avut rabdare sa respect intocmai indicatiile retetei? Nuuuuu, nici vorba! Am taiat painea instantaneu, am uns-o cu unt si gem, am pozat-o si apoi am mancat-o cu o pofta de nedescris! Daca sunteti la dieta, scoateti untul si gemul din peisaj si va doresc pofta buna! O felie de paine integrala este ideala la micul dejun deoarece contine aportul de fibre necesar organismului in fiecare zi!
Va doresc un week-end minunat!




8 comentarii:

  1. Vai de mine, ce bine arata! Trimite si la mine o bucatica, please!

    RăspundețiȘtergere
  2. Super arata!! O voi incerca si eu!! Te pup

    RăspundețiȘtergere
  3. Delicioasa si sanatoasa painita ta!!!Pup!

    RăspundețiȘtergere
  4. Draga mea, te rog din suflet, spune-mi cate grame si cati ml reprezinta un cup; ai masurat cu cana aceea de la Pyrex si lichidele si solidele? Este enigma vietii mele acest cup!
    Baietelul meu este supraponderal (la doar 10 ani !) si trebuie sa-i scot si painea alba din alimentatie. Am masina de facut paine, mai ramane acest misterios "cup" de aflat.
    A, uitasem, cum se numeste exact aceasta faina Baneasa? Poti pune o poza cu ambalajul?
    Multumesc frumos!
    Simona

    RăspundețiȘtergere
  5. Draga mea Simona,
    Am folosit acel cup (masura universala) care pentru fiecare ingredient inseamna o alta greutate, si anume:
    - 1cup ZAHAR = 200g
    - 1cup FAINA/ZAHAR PUDRA = 110g
    - 1cup UNT = 225g
    - 1cup CACAO = 125g
    - 1cup FULGI DE OVAZ = 90g
    - 1cup NUCA DE COCOS = 75g
    - 1cup LICHIDE = 200ml

    Pe ambalajul fainii, care apropo este Dobrogea (am gresit eu cand am scris reteta, pentru ca am cumparat si un kg de faina neagra Baneasa, insa tot din macinis integral si aceea) scrie asa: "Faina macinis integral (faina dietetica) - Whole meal wheat flour (diet flour)"!
    Poti vedea si cumpara de aici aceasta faina:
    http://www.pretistet.ro/produse/alimentare/alimente-de-baza/faina/dobrogea-faina-de-grau-macinis-integral-1kg.html
    Inlocuirea fainii plina de aditivi si conservanti din comert este un prim pas spre o viata sanatoasa si o dieta echilibrata! Va doresc mult succes si va astept cu impresii dupa preparare!
    Sa aveti o duminica frumoasa!
    Diana

    RăspundețiȘtergere
  6. Ai un premiu la mine.sa vii sa-l ridici.Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  7. Multumesc din suflet pentru tot!

    Simona

    RăspundețiȘtergere
  8. Ador sa fac paine de casa, si mi ar fi mult mai usor sa masor cu aceasta cup DAR stiu ca are 250 ml pentru lichide, apoi unii spun ca un cup faina ar fi 120g altii ca 140 ba chiar 150g. Sunt in ceata totala:) Ce pot spune cu certitudine este ca un cup nu cantareste 150g. Nu stiu ce sa mai cred. Oricum tin sa ti spun ca blogul tau este THE BEST, ai retete de retete, imi face o deosebita placere sa l vizitez, pozele sunt foarte reusite:) Iti doresc sa ti aduca MOSUL tot ce i mai bun si mai frumos de Craciun dar si in noul an. Te pup:)
    Monica

    RăspundețiȘtergere