Faceți căutări pe acest blog

duminică, 29 ianuarie 2012

Croissante frantuzesti / French croissants


Ador gustul subtil al untului din aceste croissante, ador pufosenia si aroma lor, ador crusta usor crocanta si culoarea si mirosul si... le-as manca oricand, dimineata, la pranz si seara fara sa ma pot satura! De obicei cumpar din Lidl, pentru un mic dejun intr-o dimineata cu timp berechet (se subintelege ca este vorba de sambata si/sau duminica), insa mi-am propus sa incerc sa fac din orice produs preferat de pe rafturile magazinelor sau farfuriile restaurantelor un produs home made! Asa sunt sigura ca tot ceea ce mancam este sanatos si potrivit pentru organismul nostru! Recunosc ca am incercat reteta de croissante doar pe jumatate convinsa de reusita ei, ca aveam emotii ori de cate ori deschideam usa frigiderului sau impachetam aluatul! Asta se intampla si pentru ca durata de preparare a croissantelor este mai mare decat la alte retete, deci emotiile sunt direct proportionale cu timpul alocat pregatirii retetei!
          Am inceput prepararea croissantelor la ora 8:00 (da, de obicei sunt foarte matinala, zilele de sambata nefacand exceptie de la regula), iar la ora 14:30 croissantele au fost gata coapte!
          Am inceput la ora 8:00 cu pregatirea aluatului de baza pentru care am folosit:

- 4 lingurite de drojdie uscata
- 1/2 cup apa domoala
- 1/2 cup lapte
- 3 1/2 faina tip 000 (precizez ca este foarte importanta calitatea fainii la repararea croissantelor, un alt tip de faina nu cred ca ar face fata retetei)
- 1/3 cup zahar
- 3 linguri unt topit si racit
- o lingurita si jumatate de sare

Pentru impachetat folosim:
- 200 g unt moale

Drojdia se adauga in apa domoala si se lasa intr-un loc caldut, ferit de curenti de aer, vreme de 5-10 minute, pana cand formeaza bule la suprafata! Am folosit masina de paine pentru framantare, insa daca o astfel de masina va lipseste, puteti lucra cu mana! Amestecam laptele cu untul, sarea si zaharul, dupa care adaugam faina si incepem sa amestecam,  circa un minut, dupa care adaugam si maiaua (apa calduta cu drojdia)! Framantam timp de douazeci de minute, pana cand obtinem un aluat elastic, compact! Lasam aluatul la dospit o ora, pana cand acesta isi dubleaza volumul, intr-un loc cald, ferit de curenti de aer!
          
          Ora 9:30
 Dupa dospirea aluatului, intindem o foaie dreptunghiulara de circa 30 cm latime si 45 cm lungime, peste care intindem untul moale (nu topit!!!), lasand libere marginile aluatului (circa 3 cm)!


Impachetam aluatul in trei, pe latime (pasii ① si ②). Intoarcem aluatul cu latura scurta pe orizontala si il intindem cu sucitorul, dandu-i forma si marimea initiala - 30x45cm (pasul ③) ! Din nou impachetam aluatul in trei, pe latime (pasul ④), il invelim cu folie alimentara si il dam la frigider pentru o ora (pasul ⑤)! Dupa o ora la frigider, aluatul aproape si-a dublat volumul (vezi imaginea cu numarul ⑥).

         
Ora 10:30
         Repetam pasii ②, ③, ④ si ⑤, dupa care dam aluatul infoliat la frigider pentru inca o ora! 
 Ora 11:30
       Dupa cea de-a doua ora la frigider, scoatem aluatul si il mai impachetam pentru ultima data, repetand pasii ②, ③, ④ si ⑤! Dam aluatul la frigider pentru ultima ora!
  Ora 12:30
         Scoatem aluatul de la frigider si il intindem in forma si dimensiunea initiala (30x45cm)! Cu ajutorul unui cutit pentru pizza, taiem aluatul in 12 triunghiuri isoscele de dimensiuni egale (croissantele mele au iesit destul de maricele, pentru niste croissante mai mici puteti taia aluatul in 16 triunghiuri de dimensiuni egale, cum doriti!)! Rulam fiecare triunghi de la baza spre varf, obtinand astfel croissantele!    

          
Rulam triunghiurile direct in tava tapetata cu hartie de copt, lasand spatiu suficient intre croissante (cam 5-6 cm)! Lasam croissantele sa creasca in tava inca o ora, timp in care isi vor fi dublat volumul! Avem grija ca tava cu croissantele sa fie asezata intr-un loc cald, ferit de curenti de aer!
          
Ora 13:30
Ungem croissantele cu un ou batut (pentru culoarea aramie) cu doua linguri de lapte (pentru luciu), folosindu-ne de o pensula pentru patiserie! Dam croissantele la cuptorul incins la 160⁰C pentru o jumatate de ora! Va recomand sa nu plecati prea departe de cuptor! Timpul de coacere poate varia, in functie de tipul de cuptor folosit! Eu folosesc un cuptor electric si timpul de coacere a fost acesta, 30 minute!


In scurt timp de la punerea croissantelor la cuptor va incepe sa miroasa a croissante, de zici ca esti in inima unei boulangerie, asteptand cu nerabdare sa fii servit cu un croissant! Aaaa, sa va mai spun ca puteti opta pentru croissante umplute cu ciocolata sau gem, sau crema de vanilie etc; cu siguranta toate vor fi deosebit de gustoase, insa si simple pot fi consumate cu unt sau orice crema sau gem!
          
Ora 14:00 
Croissantele sunt gata, le lasam sa se raceasca in tava 5 minute, dupa care le transferam pe un platou cu o paleta cu grija, fara sa le deformam! Le servim calde, cu ochii inchisi, visand parca la Sena si turnul Eiffel :) Reci sunt la fel de bune, si se pot pastra pana la doua, chiar trei zile intr-o punga inchisa, la frigider sau intr-un loc uscat!




26 de comentarii:

  1. arata bestial - foite foite - rumenite exact cat trebuie - crescute frumos - adica bestialeeeeeee!
    Sper sa iasa si ale mele :)
    te pup scumpa mea!

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitari pentru o prezentare deosebita!

    RăspundețiȘtergere
  3. ce minunatie, pozele sant superbe
    activeaza papilele gustative si provoaca o pofta imensa !

    RăspundețiȘtergere
  4. Frumos de tot si detaliat explicate.
    Bravo!

    RăspundețiȘtergere
  5. intotdeauna mi s-a parut dificil aluatul asta, in atatea straturi si impachetari, dar pare asa simplu cand il faci tu :D Aproape ma tenteaza sa incerc si eu

    RăspundețiȘtergere
  6. Minunate!!!!Abia am asteptat reteta.O trec la favorite si o fac cat de repede.Te pup!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. ce bine si natural arata! se vede ca ai avut multa treaba,dar si rezultatul e pe masura!te pup si te invit in "bucataria mea"-virtuala!

    RăspundețiȘtergere
  8. Vai cum poate sa arate ....m-ai "distrus" , eu sunt mare amatoare de croissante ( si eu tot de la lidl iau :D )

    RăspundețiȘtergere
  9. foarte frumos blogul si retete minunate! felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  10. vreau sa incerc si eu reteta :) si vreau sa stiu cat e un cup ca sa nu exagerez cu drojdia sau sa pun prea putina. multumesc

    RăspundețiȘtergere
  11. @Anonim:
    1 cup este orice cana de 200 grame! Spor la facut croissante si te astept cu impresii! Pupici

    RăspundețiȘtergere
  12. Ce sos este in poza?:D Arata tare bine! Si eu acum incerc reteta..sper sa imi iasa bune bune! Ca ale tale sunt minunate, cred ca au fost gustoase! Felicitari pt ele..pentru retete si pt blog!

    RăspundețiȘtergere
  13. @Anonim: Sosul din poza este de fapt dulceata de gutui, delicioasa! Iti doresc bafta, sper sa iti iasa croissantele si astept sa revii cu impresii! Te pup

    RăspundețiȘtergere
  14. Draga Diana, mi-au iesit foarte gustoase croissantele! Mi-au iesit 50! Dar putin mai mici decat ale tale:). Le-am tinut doar de doua ori cate o ora la frigider si nu am pus atata zahar, si am pus cascaval ras in ele! Au iesit o minunatie!! SI legat de sos, nu stiu de ce aveam impresia ca era sarat, poate fiindca imi plac mie saraturile:)) Te pup! Mersi inca o data pentru reteta asta gustoasa! O sa mai fac si alta data, cu siguranta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Alissa, ma bucur nespus ca te-a incantat reteta! Eu eram speriata de gandul de croissante home made, insa dupa ce am descoperit reteta asta m-am linistit si la fel ca si tine, le voi reface cu siguranta!
      Iti multumesc pentru ca ai revenit cu impresii, apreciez asta!
      Te pup, week-end placut!

      Ștergere
    2. croissantele sint super,imi fac o pofta grozava!

      Ștergere

    3. croissantele sint super,mi-au facut o pofta!

      Ștergere
  15. vreau sa incer si eu dar explicami putin treaba cu un cub adica mai pe romaneste cat zahar ??? cata faina si ce inseamna apa demoala ??

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Anonim,
      Am folosit acel CUP (masura universala) care pentru fiecare ingredient inseamna o alta greutate, si anume:
      - 1cup ZAHAR = 200g
      - 1cup FAINA/ZAHAR PUDRA = 110g
      - 1cup UNT = 225g
      - 1cup CACAO = 125g
      - 1cup FULGI DE OVAZ = 90g
      - 1cup NUCA DE COCOS = 75g
      - 1cup LICHIDE = 200ml
      Apa domoala inseamna apa calduta, undeva la temperatura de 30°C!
      Sper ca te-am lamurit, astept sa revii cu impresii dupa preparare :)

      Ștergere
    2. CRED K A DATO IN BARA PT K SINCER EU NU AM INTELES TREABA CU FAINA ADICA 3 1/2 EU AM PUS 160 DE GRAME FAINA DUPA CALCULELE MELE SI MIA IESIT NU UN ALUAT CI MAI DEGRABA O CREMA deci am pus asa ;;100 ML APA IIN CARE AM DIZOLVAT DROJDIA APOI 100ML LAPTE 3 LG UNT TOPIT SARE SI 50 GR ZAHAR SI APOI FAINA CU CARE ZIC EU K AM DATO IN BARA PT K NU AM INTELES GRAMAJUL

      Ștergere
    3. 3 1/2 cup inseamna 3 cup si jumatate, adica 385 grame faina... offf, sper ca nu v-am incurcat prea mult!

      Ștergere
  16. mersi mult de tot dar daca nu te deranjez poti sa imi spui cata faina k eu nu inteleg treaba cu 3 1/2 sti noi astea de la tara intelegem mai greu

    RăspundețiȘtergere
  17. buna!eu locuiesc in franta si ador croisantele,numai k ingrasa,le mananc la zile mari,dar intotdeauna cu pofta,intotdeauna cand trec p langa o bulangerie ma tenteaza,de multe ori nu ma pot abtine si cumpar!deliciouse gourmandise!am sa incerc si eu reteta ta!arata super bine

    RăspundețiȘtergere
  18. Arata minunat, vreau sa fac si eu asa frumuseti si voiam sa intreb daca as putea sa le pregatesc din timp si sa le dau la cuptor a doua zi ? Multumesc mult

    RăspundețiȘtergere