Faceți căutări pe acest blog

joi, 12 ianuarie 2012

Ciorba cu afumatura

Una dintre ciorbele mele preferate, cea cu afumatura, nu lipseste de pe masa de acasa (la parintii mei) in prima zi a anului! Nici nu stiu de ce obisnuieste mama sa gateasca aceasta ciorba, cred ca e un moft de-al tatalui meu, obisnuit cu ciorba asta de pe vremea cand mama lui, buna saraca, o gatea! Mama s-a supus si ii satisface moftul asta de douazeci si cinci de ani! Cel putin de cand ma stiu eu ciorbica asta nu ne-a lipsit de pe masa si mama continua sa o pregateasca in fiecare inceput de an si Doamne ajuta sa o pregateasca cel putin inca douazeci si cinci de ani de acum inainte! Si stiti ce facem cu carnita afumatadin ciorba? Eeeee, aici e smecheria! Dupa ce maturam ciorba din blidiselele cu fund, mancam carnita cu o pasta de hrean a carei reteta momentan doar mama o detine! O de-li-ca-te-sa, sincer! Si pana cand voi reveni cu reteta de pasta de hrean, va scriu reteta de ciorba cu afumatura, ca in Ardeal, asa cum numai buna saraca (si mama si eu :P) o facem!
De obicei fac aproximativ 3-4 litri de ciorba pentru care folosesc:
- o ceapa mare
- doi morcovi
- o radacina de patrunjel 
- o radacina de telina mica
- un ardei gras (imi place sa fie rosu)
- o jumatate de kg de carne afumata cu os (carne de porc fireste)

- tarhon dupa gust
- cidru de mere
- doua galbenusuri
- bulion de casa
- una-doua linguri de smantana
Pentru inceput tocam toate legumele! Ciorba este mult mai gustoasa daca vom cali ceapa in putin ulei, dupa care adaugam restul legumelor si le sotam impreuna pret de cateva minute! Insa pentru cei care nu tolereaza mancarea prajita in ulei, indicat este sa se fiarba toate legumele impreuna cu carnea! Noi alegem intotdeauna prima varianta, deci calim ceapa si legumele in putin ulei, dupa care adaugam apa, sare si in final afumatura!

























Lasam ciorba sa fiarba aproximativ 35 minute, la foc mediu, pana cand carnea se desface usor de pe os (testam asta cu o furculita)!
Dupa fierbere, luam oala de pe flacara aragazului si preparam amestecul pentru dres ciorba!
Eu folosesc doua galbenusuri pe care le amestec la fel ca si la maioneza cu cidru de mere (cam doua linguri, nu mai mult), dupa care adaug tarhonul tocat, smantana si bulion dupa gust! Bulionul poate fi inlocuit si cu pasta de tomate, insa nu as stii sa va spun cum ii schimba pasta de tomate gustul, niciodata nu am incercat combinatia! Pentru a drege ciorba, am invatat de la mama ca niciodata nu punem amestecul pentru dres direct in oala, ci facem asta treptat! Cum? Turnam un polonic de ciorba peste amestecul de dres, amestecam, apoi turnam un polonic din amestecul de dres in oala cu ciorba si tot asa, de vreo patru-cinci ori, pana cand adaugam tot amestecul pentru dres in oala cu ciorba! Easy, nu?
Va las acum cu un blidisel cu fund plin cu ciorba, sa il savurati neaparat cu una bucata ardei iute, va da simturile peste cap! Hai ca merge si o lingura buna de smantana cu ciorbica! Sa va fie de bine!







8 comentarii:

  1. Arata tare bine ciorbita ta!!!Yummy, ce pofta mi-ai facut:)!Pup!

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte bine arata!! Asa fac si eu, doar sunt ardeleanca :)dar nu am incercat cu cidru de mere. De multe ori micile diferente fac marile diferente, nu , parca asa ere :))) Pupicei!

    RăspundețiȘtergere
  3. Si eu am facut zilele astea ciorbite cu afumatura, imi era tare pofta, nu am mai mancat de un an :)

    te pup

    RăspundețiȘtergere
  4. NICK and YAN.
    They are getting tied by DIANA.
    She wasn't going to be just anybody's DYRAM.
    If she has to get slaughtered, she's going to slaughter the best of them, and that's exactly what she's starting to do.
    And she is going after COULTER with a vengeance.
    Those two were competition from the get- go.
    And it was always COULTER who ruled...but this time, it will be different with DIANA.
    Because , now, DIANA 's in the kitchen.
    And when she's on fire, watch out!

    RăspundețiȘtergere
  5. Ce pofta mi-ai facut de ciorbita!!!!! Arata delicios!

    RăspundețiȘtergere
  6. Imi aduce aminte de ciorbita pe care o face tati meu , un deliciu !!!

    RăspundețiȘtergere