Faceți căutări pe acest blog

sâmbătă, 3 decembrie 2011

German Stollen

      Stollen-ul este varianta nemteasca a deja celebrului (chiar si in Romania) panettone italian! Aluat dospit la rece, multe multe fructe uscate (in general stafide) fac din acest mic cozonac desertul preferat al nemtilor in perioada Craciunului! Insa si marile supermarket-uri romanesti abunda in cutii extrem de frumos pregatite de sarbatoare cu panettone, stollen si alte dulcegarii din bucataria internationala! Nu stiu cat de sanatoase pot fi asemenea preparate care, pastrate in cutii (intr-adevar ermetic inchise sau in pungi vidate) au termenul de valabilitate chiar si o luna!
          Asa ca eu nu imi asum nici un risc, pregatesc in casa absolut tot ce gasesc in magazine, atat preparate din bucataria romaneasca, cat si preparate din bucataria internationala. E drept ca mai dau si gres, prima data, insa de cele mai multe ori am fost incantata la superlativ de felul in care mi-au iesit "bucatarelile"!

Pentru stollen avem nevoie de:
- 550 g faina alba
- 130 ml lapte cald
- 14 g drojdie uscata (mie mi s-a parut cam mult, asa ca recomand injumatatirea cantitatii)
- 50 g zahar
- doua oua
- 100 g unt
- 1 cup stafide
- 1/2 cup amestec fructe confiate (eu am folosit un cocktail de fructe confiate de la Carrefour, ce continea: curmale, caise, prune uscate)
- 1/2 cup merisoare uscate
- 1/2 cup migdale maruntite
- 1 1/2 lingurita scortisoara, sau puteti folosi amestecul de arome pentru Craciun - pentru un gust mai pronuntat
- o lingura esenta de vanilie
- o lingurita esenta de rom
- coaja rasa de la o lamaie

Pentru finisare:
- 100 g zahar pudra
- 50 g unt topit

Sa incepem cu inceputul. Punem drojdia intr-un bol cu 50 ml lapte caldut si lasam sa se umfle cam 10 minute intr-un loc ferit de aer rece.

Incalzim laptele ramas si adaugam untul. Lasam amestecul pe foc pana cand untul este complet topit.
Mixam ouale cu zaharul pana cand se ouale isi dubleaza volumul si amestecul devine spumos.


Punem fructele confiate intr-un bol si turnam esenta de rom si esenta de vanilie. Eu am pus aici si coaja rasa de lamaie, precum si aproximativ 40 ml suc de portocale, proaspat stors.


Intr-un alt bol mare cernem faina si scortisoara, peste care adaugam amestecul de oua si zahar.


Apoi adaugam maiaua (drojdia si laptele caldut) si amestecam.


In final adaugam si amestecul inca domol de lapte si unt topit.


Continuam sa framantam pana cand obtinem o bila de aluat elastic, usor de modelat, care se dezlipeste usor de pe degete. Daca mai este nevoie, adaugati faina!


Acum incorporam migdalele si fructele confiate, imbatate in esente.


Framantam aluatul pana cand fructele sunt perfect incorporate in aluat.


Acum dam aluatul la frigider, pentru minim patru ore (eu l-am lasat peste noapte), spre deosebire de aluatul pentru cozonac pe care il lasam sa dospeasca la caldura.
A doua zi, dimineata, aluatul crescuse, insa nu isi dublase volumul, cum se intampla cu aluatul de cozonac lasat sa dospeasca intr-un loc calduros. Nu e nici o problema, asa trebuie sa se intample (am studiat mai multe retete inainte de a pune aceasta reteta in aplicare, si in toate retetele era precizat acest lucru).
Am rasturnat aluatul pe o suprafata infainata si i-am format un canal pe mijloc cu ajutorul sucitorului.




Apoi am adus una dintre partile de la marginea canalului spre mijloc (in canalul format de sucitor). Deseori, in acest canal se pune un rulou de martipan, specific acestui desert german, insa si fara martipan va asigur ca stollen-ul este un desert complet!


In mod normal, aluatul se coace in niste tavi speciale, delimitate cu doar doua margini, pentru ca aluatul sa nu creasca in latime, doar lungimea fiind variabila, insa eu l-am copt intr-o tava ovala din material ceramic.


Se coace in cuptorul preincalzit la 180°C pentru 50-60 minute, sau pana cand trece testul scobitorii.
Dupa coacere se scoate din tava si inca fierbinte se unge cu unt topit si se pudreaza din abundenta cu zahar. Repetam operatiunea inca o data!
Se lasa sa se raceasca complet, dupa care se taie si se serveste! Este minunat, ne-a placut la nebunie si cu siguranta il voi gati si pentru Craciun!
P.S. Am ales aceasta varianta a stollen-ului, mai pufoasa si cat mai apropiata de cozonacul nostru traditional. Am gasit insa si retete in care aluatul pentru stollen era faramicios, nu atat de pufos si nu crestea atat de mult :) As alege din nou la fel :)


12 comentarii:

  1. Foarte fain Stollen-ul tau. Cred ca e delicios de aromat. Am pregatit si eu anul trecut. Imi aduc aminte ca a durat multisor pregatirea, dar a meritat. O zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  2. Este minunat! Am incercat si eu intr-un an o reteta dintr-o revista si punteam sa sparg masa cu el:-)
    Dar al tau este delicios!

    RăspundețiȘtergere
  3. arata foarte bine! perfect pentru Craciun :*
    seara minunata draga mea!

    RăspundețiȘtergere
  4. Doar uitându-mă la poză îmi dau seama că ai ales bine și că ți-a ieșit perfect! Felicitări!

    RăspundețiȘtergere
  5. Bucatareala asta ;) ti-a iesit grozav !!!!

    RăspundețiȘtergere
  6. Ti-a iesit super bine!!!Cred ca e tare bun!Pup!

    RăspundețiȘtergere
  7. draga mea, l-am facut azi, dupa reteta ta si a iesit bestial!
    Te imbratisez cu mare drag! :*

    RăspundețiȘtergere
  8. Arata superb! As vrea sa-l incerc si eu. Te rog poti sa-mi spui ce gramaj au canile de masurat (cup)? 250 ml?

    RăspundețiȘtergere
  9. Mi-a ieşit un pic cam îndesat (asemănător cu o pâine) şi negricios (pentru că am exagerat cu scorţişoara, am pus 5 linguri...), dar foarte aromat şi bun pentru prima încercare. Mulţumesc pentru reţeta atât de bine explicată pas cu pas! Maria

    RăspundețiȘtergere