Faceți căutări pe acest blog

luni, 12 decembrie 2011

Cozonac cu rahat

          Pffff... tare greu cu cozonacul asta, e a treia incercare, reusita insa, care sfarseste seria celorlalte doua incercari evident esuate :)! Acum pot striga in gura mare: Yesssssssss, I got the right recipe!!! De ce primele doua retete au fost esuate??? Dumnezeu stie... ca doar respectasem reteta intocmai, si de obicei sunt norocoasa cand incerc ceva nou, mereu imi ies preparatele! Eh, mai si dam gres, asta e! Insa de cand e lumea, omul din greseli invata! Si eu m-am ales dupa astea doua incercari cu un cozonac de toata frumusetea si o reteta de dat mai departe voua (in primul rand) si nepoteilor :)) cand le-o veni vremea!
          Am pregatit acum cozonacul din doua motive. In primul rand pentru ca imi doream sa gasesc o reteta care sa-mi reuseasca si sa o testez pentru a nu fi luata prin surprindere la Craciun de vreun esec total la cuptor, iar in al doilea rand am gatit cozonac pentru mini proiectul lui Alice "Lunea - Gateste romaneste"! Cozonacul este o paine dulce traditionala romaneasca, si cum Craciunul este atat de aproape, m-am gandit ca o reteta (reusita :P) de cozonac este ideea perfecta!
Iti multumesc pentru invitatie, Alice! Sunt foarte incantata si multumita ca am putut participa, si sper sa ma ridic la inaltimea asteptarilor tale :)
          Haideti sa va dau reteta. Avem nevoie de:
- circa 550 g faina alba (000)
- 7 g drojdie
- 130 ml lapte
- 100 g unt
- 150 g zahar
- coaja rasa de la o lamaie
- doua lingurite de esenta de vanilie
- doua oua
- un varf de cutit de sare
- un ou batut pentru a unge cozonacul inainte de coacere

          Totul incepe cu cateva ore inainte de pregatirea aluatului (poate chiar si cu o noapte inainte) cu lasarea tuturor ingredientelor la temperatura camerei, intr-un loc caldut, ferit de curenti de aer. Este foarte important ca toate ingredientele sa aiba aceeasi temperatura in momentul folosirii lor.
          Dupa cele cateva ore am inceput procesul de preparare propriu zisa prin incalzirea a 50 ml de lapte (Atentie insa, NU il lasam sa fiarba, il lasam doar sa se incalzeasca, circa un minut la foc mic). Luam laptele de pe foc si adaugam drojdia uscata! Punem vasul cu laptele si drojdia intr-un loc caldut (eu am ales sa il pun pe calorifer, insa caloriferul nu era fierbinte).
          Intr-un alt vas, punem untul si laptele ramas (80 ml) si le incalzim la foc mic pana cand untul este topit.
          Separam albusurile de galbenusuri.
          Am folosit masina de paine, dar asta doar pentru ca am vrut sa imi usurez putin munca, insa la fel de bine puteti sa va descurcati si fara! Punem in recipientul masinii de paine ingredientele in ordinea urmatoare: laptele cu untul topit, zaharul, cele doua galbenusuri, sarea, coaja rasa de lamaie si esenta de vanilie. Apoi adaugam faina cernuta in prealabil. Setam masina pe programul de framantat aluat ("Basic dough") si lasam masina sa framante ingredientele adaugate pana in acest moment. Cand deja ingredientele sunt omogenizate, adaugam drojdia inmuiata in laptele caldut (maiaua). Lasam masina sa mai framante inca un minut-doua, dupa care adaugam si albusurile batute spuma in prealabil.

          Daca alegem sa facem aluatul cu mana, incorporam albusurile de ou in aluat prin impachetare a aluatului de cate ori este necesar pentru a omogeniza aluatul si disparea spuma!
          Lasam aluatul la dospit intr-un bol acoperit pentru o ora si jumatate sau pana cand isi dubleaza volumul, intr-un loc caldut, ferit de curenti de aer!
          Dupa dospire, impartim aluatul in doua bile egale din care intindem doua foi dreptunghiulare cu grosimea de 1 cm. Din loc in loc punem cate o bucatica de rahat pe fiecare foaie.

          Rulam fiecare foaie pe lungime!

          Impletim rulourile si le asezam in tava tapetata cu unt si faina!
         
          Lasam cozonacul sa mai creasca in tava cam o jumatate de ora, dupa care il ungem cu un ou batut, apoi dam tava la cuptorul incins la 180°C pentru o ora. Cand cozonacul s-a rumenit la suprafata atat cat ne doream, il acoperim cu folie de aluminiu, pentru a nu se arde! Verificam daca este copt cu un betisor pentru frigarui: daca, infipt in mijlocul cozonacului, iese curat, atunci cozonacul este copt :) Creste destul de mult si este extrem de pufos si aromat! E categoric reteta pe care o cautam ca sa obtin niste cozonaci perfecti!


10 comentarii:

  1. Grea treaba cu cozonacul asta: eu am incercat o pasca de Pasti, esuata binenteles. Inca nu m-am incumetat sa fac cozonaci, dar dupa experienta ta, cred ca trebuie sa mai incerc :) Foarte frumosi sunt!

    RăspundețiȘtergere
  2. O pufosenie, imi place tare mult cozonacul, nu conteaza cu ce este umplut! Pupicei!

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu stiu ce tot se intampla, m-am inregistrat si te-am inregistrat si nu am aparut nici la tine, la persoane interesate si nici la mine nu-mi apari in lista de bloguri! Tot inregistrez si se tot sterge! Si asta mi s-a intamplat cu ultimele bloguri pe care le-am inregistrat! Acum iar te-am intregistrat sa vedem ce se intampla!! :) Scuze!! Chiar nu inteleg!! Pupicei!

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte frumos! Pufos si crescut bine!!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu stiu cum au fost celelalte incercari, dar acesta arata bine, textura perfecta, cred ca si la gust se simt toate aromele. Pup!

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte frumos si bun este.Eu fac pentru Diana mea saptamanal,dar umplut cu cacao.Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  7. Frumusete, nu altceva!

    Multumesc DIANA (de data asta am zis-o bine :P) ca te-ai alaturat acestui proiect . pup cu drag

    RăspundețiȘtergere
  8. Yummy, ce pofta mi-ai facut!!!Arata tare bine!Pup!

    RăspundețiȘtergere
  9. super! eu am facut cu umplutura de cacao, a iesit f pufos!

    RăspundețiȘtergere
  10. super! eu am respectat reteta dar am facut cu cacao umplutura! f bun si pufos

    RăspundețiȘtergere