Faceți căutări pe acest blog

luni, 17 octombrie 2011

Ciorba de fasole boabe cu ciolan afumat

























Ne-am dat pe ciorbe, supe si alte lichide ffierbinti ca altfel nu se mai poate! Frig, frig, frig peste tot in jur si doar o farfurie de ciorba calda si gustoasa parca ne mai scoate din amorteala! Nu mai facem caz, la urma urmei e si normal ca toamna sa isi faca simtita prezenta dupa ce a absentat nemotivat atata timp! Si ne consolam cu ciorbica fierbinte a carei reteta v-o scriu acum. Sau mi-o scriu mie in primul rand! Eu sunt omul care inca gateste mancaruri traditionale cu mama la telefon! Ea imi spune ce, cat si cand trebuie sa pun in oala pentru a obtine preparate "ca la mama acasa"! Si ca sa nu uit toate povetele, le notez frumos aici, ca data viitoare cand fac ciorba, sa o surprind stiindu-i micile secrete ;))
Ingrediente pentru circa trei litri de ciorba:
- fasole boabe (cam 150g am folosit eu)
- 3-400g ciolan afumat (cu soric si grasime)
- 20 ml ulei
- o ceapa mare
- un ardei capia rosu
- doi morcovi mari
- o radacina mica de telina
- o radacina mica de patrunjel
- 100 ml pasta de tomate
- o lingura de faina
- 30 ml ulei
- sare, tarhon in otet
Fierbem fasolea boabe in apa sarata timp de o ora si jumatate la foc mediu. Dupa fierbere, constatam ca invelisul fasolei s-a inmuiat, iar fasolea a capatat o culoare crem, la fel ca in imagine.



















Curatam si taiem toate legumele dupa plac, cubulete sau fasii mici. Incingem prima parte de ulei (cei 20 ml), dupa care adaugam ceapa tocata. Cand ceapa devine sticloasa, adaugam carnea taiata bucatele si lasam totul la foc mic aproximativ 4-5 minute.



















Dupa cele cinci minute in care ceapa si carnea si-au impartasit aromele, adaugam toate celelalte legume tocate si le lasam sa se imprieteneasca alte cinci minute la acelasi foc mediu.



















Turnam apa peste legume si carne, adaugam sare si lasam sa fiarba ciorba aproximativ 20 minute, dupa care adaugam fasolea fiarta in prealabil si scursa de apa in care a fiert.
Separat, intr-o cratita incingem cei 30ml ulei (patru linguri), peste care adaugam o lingura de faina. Vom obtine un sos asemanator celui Bechamel, pe care il "stingem" cu pasta de tomate. In Ardeal, acest sos se numeste rantas, cred ca e si impropriu sa il numesc sos. Rantasul are rolul de a ingrosa consistenta ciorbelor si de a face ciorbele mai gustoase, insa este destul de greu de digerat.



















Luam sosul de pe foc si il subtiem adaugand cate putina ciorba si amestecand incontinuu. Apoi incorporam sosul in restul ciorbei, lasam sa mai dea in clocot doua minute, dupa care adaugam tarhonul tocat si potrivim gustul ciorbei cu sare.
Cam asta e... cei care au mai mancat stiu cat de gustoasa e, iar pe cei care nu au gustat ii invit cu drag sa incerca macar o data ciroba mea cu fasole boabe si ciolan afumat. O servim cu ceapa rosie :)

4 comentarii:

  1. Moaama daca n-am mancat ciorba de fasole cu afumatura cat am fost graviduta, de-mi pocnea burta la propriu ;)) Tare buna mai e!! sunt innebunita dupa ciorbita asta!!

    RăspundețiȘtergere
  2. e perfecta ptr vremea asta !!!! .... cu ceapa rosie si sare grunjoasa , vai mama , salivez !!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Anto, e printre preferatele mele, si cum spune si Adina, e delicioasa cu ceapa rosie si sare grunjoasa! Data viitoare o arunc intr-o paine de casa :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Adina, chiar a fost perfecta sambata, atunci a fost una dintre cele mai reci zile de pana acum, si ne-a uns pe suflet si pe stomac :)) Pupici

    RăspundețiȘtergere