Faceți căutări pe acest blog

sâmbătă, 25 decembrie 2010

Vin fiert

Nu exista ajun al Craciunului fara colindatori! In satul meu natal, se obisnuieste ca in noaptea Craciunului, la portile satenilor sa bata "cetele de ficiori", in unele sate din Ardeal, acestea purtand denumirea de "bute". "Ficiorii de la bute" din satul meu poarta caciuli de astrahan frumos impodobite cu pene de fazan si paun, flori de muscate si asparagus. Asta nu e tot, doi dintre ei au functii de conducere a butii si sunt supranumiti "jude" si "crasmar". Cei doi juzi de frunte poarta cate o sticla de vin pe care o numesc din stramosi "plosca" si care ma ajuta sa ajung acum la titlul urmatoarei retete de pe blog: vin fiert! Da, cei doi poarta cate o plosca plina cu vin dulce fiert, din care dau sa bea gazdelor colindate. Si intotdeauna, in casa parintilor mei, plostile sunt reumplute cu un vin fiert gustos, reteta tatalui meu, secreta pana cand mi-am aruncat eu ochii in bucatarie! 

Pentru un litru de vin fiert avem nevoie de urmatoarele arome:
scortisoara (batoane)
cuisoare
100 g zahar
un plic de zahar vanilat
5-6 boabe piper
o steluta anason 

Vinul se pune la fiert si in momentul in care da in primul clocot se adauga zaharul si aromele.
Se lasa sa fiarba un minut, dupa care se opreste focul si se lasa sa infuzeze pentru cel putin 5 minute. Recomand vinul rosu, este mai gustos si arata incredibil de bine! Ca sa nu mai spun cat de bine ne incalzeste mainile si stomacul intr-o zi rece de iarna!


Noi asa ne asteptam colindatorii, cu portile larg deschise, cu nerabdare, cu inima curata si... cu un pahar de vin fiert dulce, sau mai multe :))!

Un comentariu: