Faceți căutări pe acest blog

marți, 26 octombrie 2010

Lasagna alla bolognese (reteta originala)



Desi cu totii cunoastem faptul ca Lasagna este un preparat de origine italiana, prima reteta scrisa de Lasagna a fost gasita in prima carte de bucate publicata in Anglia, confirmand o veche legenda care sustine ca Lasagna este originara din Insulele Britanice. Lasagna este un preparat ce contine pasta, sos Ragu si sos Bechamel, precum si branza, de obicei parmezan.

Ingrediente:
(sase portii)
un pachet de foi de lasagna
patru linguri de ulei
parmezan
cascaval (optional)

Pentru sosul Ragu avem nevoie de:
1 kg carne tocata (eu am folosit carne de pui si curcan, insa de obicei se foloseste carne de porc si vita in amestec)
o ceapa
2 morcovi de marime potrivita
o telina de dimensiuni medii (pe care eu am omis sa o adaug)
sase-sapte catei de usturoi pisati
300 g de sos de rosii
condimente dupa gust (eu am folosit oregano, busuioc, sare, piper)
2-3 linguri de ulei
50 ml de vin rosu

Pentru sosul Bechamel avem nevoie de:
     100 g unt
     3 linguri de faina
     700 ml de lapte

Modalitate de preparare sos Ragu:
Intr-o cratita cu pereti inalti (sau chiar un wok de calitate) se calesc ceapa taiata marunt pana cand aceasta devine translucida (desi in fotografie ceapa apare calita odata cu morcovii, acum nu mai fac asa). Se adauga telina rasa si morcovii rasi si se calesc aproximativ cinci minute.
Se adauga carnea tocata amestecandu-se incontinuu pentru a nu se arde, iar cand carnea nu mai este rosie se adauga sosul de rosii, condimentele, jumatate din usturoiul pisat si, dupa gust, vinul rosu.
Se lasa sa fiarba la foc mic aproximativ 30 minute, iar cu cinci minute inainte de a fi sosul fiert se adauga cealalta jumatate de usturoi pisat.


Sosul Bechamel este, dupa parerea mea, un sos greu de facut... Eu ma declar foarte multumita de fiecare data cand imi iese bine:)! Intr-o cratita cu pereti inalti se topeste untul, dupa care adaugam cate putina faina, amestecand incontinuu pentru a nu se forma cocoloase. Dupa ce punem toata faina adaugam incet laptele, de asemenea amestecand incontinuu pentru aproximativ 5 minute, pana ce amestecul capata consistenta unei smantani. Ultimele dati cand am facut lasagna am folosit cu succes un tel. Va recomand sa nu incercati sa faceti sosul Ragu si sosul Bechamel in acelasi timp, sosul Bechamel trebuie sa va capteze toata atentia :)!

Foile de lasagna se fierb in apa cu sare in care obligatoriu trebuie sa adaugati putina grasime (unt sau ulei). Astfel, evitam ca foile sa se lipeasca una de cealalta. Dupa fierbere, eu am adaugat doua-trei randuri de apa rece peste foi, am luat foile direct din oala cu apa si le-am asezat in tava tapetata cu unt.
Asamblarea se face in felul urmator:
1. se pune un rand de foi de lasagna
2. se toarna sosul Bechamel 
(De la una dintre cititoarele blogului am aflat ca niciodata nu se pune sos Bechamel pe primul rand de foi, de atunci respect intocmai aceasta indicatie si sunt extrem de multumita de rezultat.)
3. se adauga sosul Ragu si se intinde uniform
4. se presara parmezan sau alta branza rasa (eu am folosit atat parmezan cat si cascaval)

Se pune inca un strat de foi si asa mai departe, avand grija ca ultimul strat sa fie de foi. Exersand, de fiecare data am facut lasagna si mai apetisanta. Ultimele dati am pastrat cam doua linguri din sosul Ragu pentru a-l presara peste ultimul strat de foi. Asadar, cu ajutorul unei pensule, ungem ultimul strat de foi cu unt topit, presaram cele doua linguri de sos Ragu din loc in loc, presaram parmezan si cascaval ras fin (optional), acoperim tava cu o folie de aluminiu si dam lasagna la cuptor pentru aproximativ 30 minute. Cu 10 minute inainte de a fi gata, indeepartam folia de aluminiu pentru a permite parmezanului sa capete o usoara tenta aramie. 


Se serveste ca atare sau cu legume alaturi.
Pofta buna!

                                                                                                                        
                                                                                                                                 

11 comentarii:

  1. arata foarte delicios.totusi (nu cu rautate) trebuie sa te contrazic:sosul ragu' nu se face niciodata cuc arne de pui ci numai cu carne de porc si vita.se taie cubulete o tulpina de telina,un morcov si o ceapa.se calesc intr-o oala adanca,nu intr-o tigaie.si apoi se adauga carnea si cand devine maronie sosul de rosii.si primul strat deasupra foilor e sos ragu nu de beschamel.e doar un sfat.eu o fac de 7 ani aici in italia.dar arata foarte bine si asa :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sa incerci si cu un praf de scortisoara in acel sos

      Ștergere
    2. Ar iesi mai gustoasa daca s-ar face foile in "casa", aluatul ca de taitei, cate oua pui, atatea linguri de apa si faina cat cuprinde. Este mai delicioasa:D

      Ștergere
  2. Multumesc pentru sfat! In nici un caz nu il consider rautate! Eu folosesc foarte multa carne de pui, substituind carnea de porc in multe retete, daca ai observat! Si cate bordeie, atatea obiceie:)! Data viitoare promit ca voi schimba ordinea sosurilor, sa vedem ce obtin! Insa, iti pot spune sincer ca rezultatul Lasagnei asa cum am facut-o eu a fost unul absolut delicios! Sunt sigura ca si Lasagna facuta de tine, acolo la mama ei, e delicioasa!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ioana Muntean12 mai 2011, 15:03

    Diana poti amesteca faina la sosul Beschamel cu putin lapte (cum procedam noi la deresul ciorbelor) si apoi o incorporezi in restul laptelui.In felul acesta ai scapat de cocoloase.Asa am vazut eu aici in Italia.Mie mi se pare usor de preparat sosul, ca si cand ai face o budinca.
    Am facut si eu tortul dalmatian:)o bunatate.te pup

    RăspundețiȘtergere
  4. si cu telina cum procedam ... :P ca spuneai ca tu ai omis-o... nu vrem sa se intample si la noi :))

    RăspundețiȘtergere
  5. @Mariana: telina se razuieste si se caleste impreuna cu morcovul! Eu nu am folosit-o ca nu toata lumea care a mancat lasagna este prietena cu telina! Insa telina ii da un gust deosebit!

    RăspundețiȘtergere
  6. multumesc frumos Diana pentru raspuns si pentru reteta :) O sa pun doar jumatate de telina sa vad cum e ca e prima oara cand fac asa ceva :P :*

    RăspundețiȘtergere
  7. eu fac foi de lasagna din 2oua si faina cat cuprinde,iar sosul Bechamel il inlocuiesc cu smantana pentru gatit Dorna,este foarte gustoasa!!

    RăspundețiȘtergere